Fa unes setmanes el polifacètic Ibai Llanos va veure una piulada de Joaquim Campa i va decidir que el joc entre dos germans amb un globus enregistrat en un vídeo de tik tok era un espectacle sensacional. Poc després, reunit amb l’empresari i futbolista Gerard Piqué, van passar de la broma a la realitat i en molt poc temps s’han inventat un mundial amb 32 seleccions participants, patrocinis de diverses multinacionals i 20.000 euros en premis. La retransmissió de la competició ha durat pràcticament sis hores amb més de 500.000 persones connectades de mitjana. En resum: dos multimilionaris han convertit un vídeo viral en un esport amb tots els seus ets i uts en menys de dos mesos.
En clau esportiva el mundial va ser un autèntic èxit. Un joc popular que tothom ha practicat alguna vegada, el d’evitar que el globus toqui a terra, es va convertir en una competició frenètica i certament espectacular. Una sala d’estar reconstruïda en un espai tancat va ser l’escenari d’una competició que es va disputar en format d’eliminatòries directes amb enfrontaments de dos minuts i el globus d’or en cas d’empat. Durant el temps reglamentari cada jugador havia de tocar el globus amb la mà, amb un reglament prou fi per ser el debut d’aquest esport (no es podia tocar dues vegades seguides, no es podia llançar directament contra el rival, el globus no podia tocar el sostre o sortir fora del recinte, no es podia llançar cap avall). En el temps reglamentari l’ús de les mans estava prohibit i entraven en joc la resta de parts del cos.
El talent dels participants va ser desigual, com és lògic, i de fet els millors moments del torneig van arribar en les rondes finals, amb duels molt intensos, amb jugades increïbles i un ús ja força perfeccionat de la tàctica com a eina guanyadora de cada duel. La final, disputada a cinc minuts i amb un cotxe al mig del terreny de joc, va apujar el llistó amb dos jugadors oferint un gran nivell de joc, punts inacabables i un cansament extrem que va obligar a parar el joc en diverses ocasions.
Esta histórica primera FINAL del Mundial de Globos nos ha dejado puntos así#BalloonWorldCup pic.twitter.com/9gLkiBYsno
— Balloon World Cup (@BalloonWorldCup) October 14, 2021
No cal dir que el mundial de globus estava dissenyat per ser seguit des de casa i que més enllà dels partits hi havia la taula de comentaristes i diversos àrbitres, amb cares molt conegudes dels aficionats al futbol, un espai per revisar imatges i decidir jugades polèmiques i un túnel d’entrada dels esportistes amb focus i foc fred. La final va arribar de matinada i a les 00:41h hi havia 614.000 persones connectades seguint-la en directe a Twitch, més enllà de la gent que ho seguia a través d’altres xarxes socials. Són xifres espectaculars, comparables per exemple amb el seguiment dels Jocs Olímpics aquest estiu via TVE.
En un tres i no res allò que els germans Arredondo van començar a popularitzar des dels EUA amb els seus vídeos familiars de globus s’ha convertit en un esdeveniment esportiu mediàtic de primer ordre. Veure per creure.
Un producte d’èxit
Després del gran impacte del primer mundial de globus, que inclou la felicitació del president del Perú al guanyador del seu país Francesco de la Cruz, és evident que la cosa no pot quedar aquí. Hi ha interès (el perfil del mundial té més de 150.000 seguidors a Twitter) i el duo Llanos/Piqué tenen tots els recursos del món al seu abast per fer créixer aquest esport tant com vulguin. Durant la retransmissió ja es va parlar d’una possible segona edició del mundial i el guanyador va assegurar que tornaria per defensar el títol, però això es dona per fet. La incògnita és si es voldran impulsar més campionats en base al reglament i al format estrenat aquest dijous i si tot plegat té capacitat per ser replicat en altres indrets del món amb un impacte similar.
Entre bromes, ahir Piqué comentava l’opció que aquest nou esport sigui olímpic. Aquí ja no descartem res: al cap i a la fi, l’espectacle està servit i un globus està a l’abast de la majoria de la població mundial.