Toni Bou, Adam Raga i Jaime Busto parteixen com a principals favorits en la prova inaugural del 5 de febrer al Palau Sant Jordi i Jeroni Fajardo competirà a pilot wild card
El top-5 del trial femení mundial es veurà les cares en la tercera edició del Women‘s Trophy
El Palau Sant Jordi de Barcelona serà escenari diumenge 5 de febrer de l’arrencada del Campionat del Món FIM de X-Trial 2023. El Trial Indoor Solo Moto de Barcelona arriba a la seva edició número 46 i, per tercera vegada en la seva història, obrirà el calendari del Mundial. Tots els grans noms d’aquest esport, encapçalades pel doble campió del món outdoor i indoor el 2022, Toni Bou, i el sis vegades campió mundial Adam Raga lluitaran per ser el primer líder del Mundial. A més, i per tercer any consecutiu, el Women‘s Trophy completarà el programa. Emma Bristow, Berta Abellán i Andrea Sofía Rabino -el podi al complet de l’últim Mundial de TrialGP Women– seran les favorites en l’única competició femenina de trial indoor que pot veure’s a tot el món.
Toni Bou (Montesa) i Adam Raga (TRRS) són les dues grans llegendes en actiu del trial mundial. El primer és el millor pilot de trial de sempre, gràcies als seus 32 títols mundials, mentre que el segon fa vint anys que és un referent a l’elit amb els seus amb sis campionats del món. Entre tots dos s’han apuntat totes les victòries a Barcelona des de l’any 2002 inclusivament: 15 triomfs per a Bou (l’últim, en 2022) i 6 per a Raga (l’últim, en 2019).
View this post on Instagram
La llista de principals pilots que poden fer saltar la banca al Palau Sant Jordi comença amb el biscaí Jaime Busto (GasGas), actual subcampió del món de TrialGP, i segueix amb el veterà italià Matteo Grattarola (Vertigo), tercer a Barcelona l’any passat i quart classificat en els dos Mundials de trial de 2022. Les joves figures, amb el gallec Gabriel Marcelli (Montesa) i el britànic Toby Martyn (Montesa) al capdavant, també compten amb opcions d’estar ben amunt a la classificació en aquesta arrencada de Mundial. La llista de nou pilots participants la completen el francès Benoît Bincaz (Sherco), el campió del món de Trial2 Sondre Haga (GasGas) i, com a pilot convidat al X-Trial Barcelona, hi ha el gironí Jeroni Fajardo (Sherco), que aconseguirà la notable xifra de 17 participacions en el considerat com a millor trial indoor del circuit.
Barcelona serà la primera d’un total de vuit curses programades pel Mundial X-Trial 2023. Wiener Neustadt (Àustria), Pamplona (Espanya), Bordeus (França), Andorra la Vella (Andorra), Saint-Denis (Illa de la Reunió, França), Madrid (Espanya) i una més que serà a França, però amb la seu per confirmar completaran el calendari.
Torna el Women‘s Trophy
Per tercer any consecutiu, les cinc millors pilots de trial del món competiran al ‘bressol’ del trial indoor. El Women‘s Trophy és l’única competició de trial femení que es disputa a tot el món.
En les dues anteriors edicions la victòria va ser per a la britànica i vuit vegades campiona del món de TrialGP Women, Emma Bristow (Sherco). La seva principal rival a priori serà l’actual subcampiona del món, la catalana Berta Abellán (Scorpa), qui buscarà reivindicar-se després de l’error comès l’any passat en aquest mateix escenari i que la va deixar fora del podi. El cartell el completen la italiana Andrea Sofia Rabino (Beta), la francesa Naomi Monnier (GasGas) -segona en el Women‘s Trophy Barcelona de 2022- i la noruega Huldeborg Barkved (GasGas), que debutarà al Palau Sant Jordi.
View this post on Instagram
Les zones de competició
Sobre la pista del Palau Sant Jordi es disposaran un total de 8 zones. La competició masculina utilitzarà 6 zones i la femenina, 2 zones dissenyades especialment per al Women‘s Trophy i que seran de major exigència i dificultat que en les dues edicions anteriors. Les sis zones del Mundial X-Trial es repartiran de la següent forma: dues zones formades per elements de formigó, dues zones amb estructures metàl·liques, una zona de bobines de fusta i una zona amb de roques de grans dimensions. Les zones del Women‘s Trophy combinaran blocs de pedra de pedrera i elements artificials varis.
Canvis en el sistema de competició
En la prova inaugural del Mundial X-Trial, els nou pilots participants prendran part tant en la primera com en la segona volta, enfrontant-se a cinc zones en cadascuna d’elles. La posició final de cada pilot a cada volta atorgarà unes puntuacions que, una vegada sumades, determinaran els noms dels tres pilots que disputaran la final a 6 zones.
Com a principal novetat del reglament d’aquesta temporada, la segona volta tindrà molt en compte la rapidesa d’execució. Tant és així que la posició final del pilot en la segona volta (i la seva puntuació corresponent) vindrà determinada tant per les seves penalitzacions com pel temps total invertit a recórrer les cinc zones.
El desenvolupament de la final no experimenta canvis. Els tres millors pilots després de la suma dels punts obtinguts en les dues rondes prèvies s’enfrontaran a les 6 zones que decidiran el guanyador de la prova i primer líder del Mundial. Al Women‘s Trophy hi haurà una única ronda en la qual les cinc pilots recorreran cinc zones.