Història i herència
Els Jocs des Pla
Tres proves de perícia a galop
Els jocs d’es pla consisteixen a córrer l’ensortilla, córrer abraçats i trencar les carotes. Aquestes tres proves. Els tres noms amb els que ens hem de quedar. L’ensortilla consisteix en que un cavaller va amb una asta –una llança– a galop amb el cavall i va cap a l’ensortilla (una espècie d’anella) que penja d’un cable, i ha d’endevinar l’asta dins la anella. Si fan l’ensortilla sona la banda, amb música pròpia o versions dels darrers èxits. És el que esperen les 25.000 persones i tots els espectadors. Una efervescència, un esclat. Quants més n’hi hagi, millor. És la prova més espectacular, i se’n fan dues tandes a càrrec de cada cavaller.
Les carotes venen just després. Són una mena d’escuts de fusta, amb motius artístics dibuixats. Aquí els dos genets corren en paral·lel i l’un, colpejant la carota, l’ha de trencar de la manera més ràpida. Els trossos de carota són del tot cotitzats i la gent s’hi baralla per tenir-ne un dels trossets. Realment entre cada tanda d’ensortilla o de carota, costa de tornar a obrir passadís enmig de la gentada.
La darrera de les proves, amb el Pla ja enfosquit de llum natural però il·luminat, té lloc el córrer abraçats. Aquí el nom ja ho diu tot. Dos cavallers han d’evolucionar a galop en paral·lel i aguantar el màxim de metres en paral·lel, rematant-ho amb un petó. Normalment els dos cavallers en lliça són parents.
Al so de flabiol
Totes i cadascunes de les proves s’inicien amb el toc de flabiol del flabiolaire, el Sebastià –que és com se li diu– i abans i després hi ha jaleos. Abans i després segueix la festa. Però res tant Fosbury com els Jocs. Recomanació de la casa. Bona revetlla i demà a mirar IB3.