L’heroïna de còmic January Jones i el Ral·li de Montecarlo

2 minuts de lectura

Aquest cap de setmana ha començat el mundial del Ral·lis amb la cita habitual de Montecarlo, tot just una setmana després de concloure el Dakar. Sébastien Ogier ha començat amb bon peu la defensa del títol del campionat del món aconseguit el 2015 i s’ha imposat per 3a vegada al ral·li del principat de Mònaco, amb Mikkelsen segon i Neuville tercer.

heuvel_januaryjones

Fa 105 anys, el 1911, es va disputar la primera edició del ral·li, que va tenir diversos períodes de discontinuïtat fins a la dècada dels 50. Les primeres edicions van estar marcades per l’èpica i per múltiples sortides des de diverses ciutats europees amb un mateix destí: Montecarlo. Els organitzadors valoraven el temps esmerçat per completar el recorregut però hi afegien una valoració subjectiva sobre l’estat del vehicle després de la prova o el nombre d’ocupants que va provocar aïrades polèmiques per determinar els guanyadors de les primeres edicions.

El 1924 es va reprendre el ral·li de forma continuada fins el 1939, període en què va aconseguir una popularitat immensa, un augment dels pilots participants i en què el ral·li va poder constatar any rere any les millores tècniques dels vehicles, amb marques comercials que intentaven aportar mecanismes pioners per brillar a Montecarlo.

 

January Jones, una heroïna del còmic holandès

El 1988 el guionista Martin Lodewijk i el dibuixant Eric Heuvel, els dos holandesos, van traçar una història de còmic apassionant ambientada en el ral·li protagonitzada per una nova heroïna, January Jones, que seria la cara visible de sis històries de còmic traçats amb línia clara i plens d’aventures. Els tres primers («Objectiu: Montecarlo», «La calavera del sultà Mkwawa» i «Les mines del rei Salomó») van ser traduïts al català per Pilar Garriga i publicats durant els anys 90 per l’Editorial Joventut.

En el primer de tots ells, ambientat en els primers mesos de l’any 1937, descobrim l’heroïna en clau esportiva, una famosa aviadora que atrau permanentment l’atenció dels mitjans de comunicació i que després d’acabar el trajecte Londres – Waalhaven ambiciona nous rècords com establir un nou millor temps aeri en el trajecte París – Nova York. La combinació constant de fets i personatges reals amb la ficció ja és present des de les primeres vinyetes quan es fa referència a l’aviadora Amelia Earhart, a famosos com Gary Cooper, el president nord-americà Roosevelt, Errol Flynn o Charles Lindbergh, així com a l’empresa aeronàutica Fokker.

 

n-january-jones-pie

Objectiu: Montecarlo

La història es basa en la lluita entre diversos serveis secrets per aconseguir un microfilm que conté un important avanç tecnològic que podria ser decisiu en el clima prebèl·lic d’aquells anys. January Jones, sotmesa a les instruccions d’un agent secret nord-americà, haurà de fer mans i mànigues per participar al Ral·li de Montecarlo i transportar el microfilm des d’Estònia (inici de la prova) fins a Holanda (a mig trajecte del Ral·li). Pel camí toparà contínuament amb els serveis secrets alemanys, la Gestapo (Himmler) i l’Abwehr (Canaris), que es boicotejaran mútuament i amb les dificultats del mateix ral·li i de superar els entrebancs preparats per la resta de rivals.

3321322-jan1

Una de les vinyetes posa en context el ral·li de Montecarlo: «L’any 1911 va tenir lloc el primer Ral·li de Montecarlo… a partir de 1929, es va fer cada any. La cursa, que durava uns quants dies, i es feia en ple hivern a través de la xarxa encara rudimentària de carreteres, era en aquell temps una perillosa aventura! Atenes era la sortida més temuda i la que més puntuava. Tallin, a Estònia, que encara no estava annexionada a la Unió Soviètica, n’era la segona…».

El còmic se centra en els vehicles que parteixen de Tallinn i que han de fer diverses etapes (la més llarga, la 5a, de 560 quilòmetres, entre Varsòvia i Berlín) fins a Montecarlo, on la prova acaba el 23 de gener. El final… no el desvetllarem! Qui el vulgui saber, que consulti la xarxa de biblioteques públiques del nostre país.