Els petrodòlars també s’instal·len al ciclisme d’elit

2 minuts de lectura

Fa uns mesos ja parlàvem a la Fosbury de la irrupció de països del Golf Pèrsic al ciclisme d’elit en motiu del fitxatge de Joaquim Rodríguez pel Bahrain-Merida, equip pel qual finalment farà tan sols d’assessor. El circuit World Tour ha vist en els darrers anys com s’anaven incorporant al calendari proves disputades a llocs com Dubai i Oman. El passat mes d’octubre, Qatar va acollir un Mundial caracteritzat per la victòria de Sagan i la baixa presència de públic. I aquest mateix país, juntament amb els Emirats Àrabs Units, acolliran aquest 2017 dues noves proves del mencionat World Tour.

L'absència de públic notòria a Qatar / Fotografia: LB/RB/Cor Vos
L’absència de públic notòria a Qatar / Fotografia: LB/RB/Cor Vos

En resum, els petrodòlars formen part ja del panorama ciclista internacional. Si en el món del futbol hem vist com xeics àrabs compren clubs de renom, no ens ha d’estranyar que això passi al ciclisme, on les dificultats per trobar patrocinadors les pateixen equips del tot consolidats.

Així, en la temporada ciclista d’enguany tindrem dos equips de l’UCI World Tour, la primera divisió ciclista, basats en capital de països del Golf Pèrsic. D’una banda, l’esmentat Bahrain-Merida, equip de nova creació propietat d’un consorci d’empreses del país que li dóna nom i de la marca de bicicletes Merida. Aquesta nova formació és una aposta personal del Xeic Nasser Bin Hamad (si teniu temps llegiu també el polèmic historial d’aquest príncep). I d’una altra, el UAE Abu Dhabi, que agafa el relleu del tradicional equip italià Lampre.

Veiem en els dos casos que els equips porten noms topogràfics del lloc de procedència dels nous amos, seguint la tendència, per exemple, de l’Astana kazakh i mostrant la voluntat de crear marca a través de l’esport d’aquests països on la política i l’economia van de la mateixa mà, on no és clara la diferència entre el capital públic de l’Estat i el capital privat dels seus governants.

Dos casos ben diferents

El Bahrain-Merida, tot i ser nou al pilot, entrarà amb força al circuit gràcies a Vincenzo Nibali. El ‘tauró’ sicilià, guanyador d’un Tour, dos Giros i una Vuelta; ha estat la peça clau perquè l’equip se situï directament a la primera categoria del ciclisme mundial. L’equip, presentat recentment a Qatar en una acte davant el Xeic Nasser, compta també amb altres corredors de renom com els veterans Enrico Gasparotto i Heinrich Haussler o el basc Ion Izagirre. També destaca el jove asturià Iván García Cortina, una de les promeses d’aquest esport. Veurem com funciona aquest nou equip, que en aquesta primera temporada sembla basar el seu èxit en els triomfs del seu líder indiscutible, Nibali.

1483548720_340196_1483548783_noticia_normal

La història de l’UAE Abu Dhabi és ben diferent. El patrocini dels Emirats Àrabs Units (EAU) ha arribat a última hora per salvar l’equip que ocuparà la plaça del fins any passat anomenat Lampre-Mérida. La tradicional companyia italiana Lampre ja avançar l’any passat la seva retirada mentre que l’empresa de bicicletes Merida ja hem anunciat que se’n va anar per associar-se amb el projecte de Bahrain. D’aquesta manera, el grup inversor xinès TJ Sport era qui havia d’assegurar el futur de l’equip però l’acord se’n va anar en orris el mes de desembre passat i els diners procedents dels Emirats Àrabs Units van permetre tirar endavant el projecte.

L’ex Lampre estrenarà els colors de la bandera dels EAU a un mallot que lluiran ciclistes consolidats que seguiran a l’equip com el sud-africà Louis Meintjes, el portuguès Rui Costa o els italians Diego Ulissi i Sacha Modolo. Entre les incorporacions sobresurten les del colombià Darwin Atapuma i la del britànic Ben Swift.