Amb un dels millors cartells de la seva història, la Volta a Catalunya 2019 iniciarà aquest dilluns 25 de febrer la seva 99a edició amb un perfil de tipus continuista, repetint en bona part els traçats que l’han caracteritzat aquests darrers anys. Muntanya, mitja muntanya, bones oportunitats pels velocistes i cap contrarellotge. Com sol ser habitual, inici a Calella i final a Barcelona. 1.178 quilòmetres repartits en set etapes que repassem a continuació.
1a etapa: Calella-Calella (164 km)
Calella segueix abonada a l’inici i final de la primera etapa de la Volta. Això sí, a diferència de l’any passat enguany la primera jornada tindrà cinc ports de muntanya. Des del Maresme els corredors es dirigiran cap al Montseny, amb el Port de Santa Fe del Montseny com a escull principal. A 18 quilòmetres de l’arribada l’Alt de Collsacreu serà l’última pujada a afrontar en un dia que, tot i el desnivell, es preu amb arribada a l’esprint.
2a etapa: Mataró-Sant Feliu de Guíxols (179,6 km)
També és habitual que la capital del Maresme sigui el punt de partida de la segona etapa de la Volta a Catalunya. Aquesta vegada amb un recorregut que enfilarà el camí cap al Vallès Oriental per seguir per La Selva i acabar-se endinsant a les Gavarres, passant el Port de Pellaia en direcció cap a la Costa Brava. L’Alt de Romanyà, de tercera categoria, serà l’últim obstacle abans d’arribar a Sant Feliu de Guíxols. Ocasió per als esprintadors o per a l’escapada del dia.
3a etapa: Sant Feliu de Guíxols-Vallter 2000 (Setcases/Vall de Camprodon) (179 km)
Tot i poder semblar menys difícil que la quarta jornada, aquesta tercera etapa pot ser ja decisiva pel desenllaç de la cursa perquè acaba a Vallter 2000, un port dels que serveixen per marcar diferències. Els corredors hi arribaran després de passar per l’Alt d’Oix i l’Alt de Rocabruna, a l’Alta Garrotxa, ambdós de primera categoria. Seran una novetat perquè tot i que havien de debutar l’any passat, al final van saltar del recorregut per causes meteorològiques. El final, 11,2 quilòmetres amb un desnivell mitjà del 7,6% per arribar a Vallter 2000.
4a etapa: Llanars (Vall de Camprodon)-La Molina (Alp) (150,3 km)
La cursa seguirà de ple als Pirineus, amb una jornada protagonitzada per quatre ports de muntanya. El Coll de Coubet, de primera categoria; el Coll de la Creueta, considerat de categoria especial; i dues ascensions a La Molina. Cap d’aquestes pujades és excessivament dura però tants quilòmetres picant cap amunt poden fer mal a més d’un a aquestes alçades de la temporada.
5a etapa: Puigcerdà-Sant Cugat del Vallès (188,1 km)
Etapa de recuperació després de les exigències pirinenques tot i ser la més llarga de la Volta 2019. Després de fer la Collada de Toses, els ciclistes recorreran zones com el Ripollès, el Lluçanès i el Moianès per acabar arribant al Vallès, amb final a Sant Cugat. Arribada clara per a velocistes.
6a etapa: Valls-Vilaseca (174,3 km)
L’única de les set etapes que trepitja les comarques tarragonines i les lleidatanes, tot i que en aquest últim cas el pas es redueix a uns pocs quilòmetres pel sud de la comarca de Les Garrigues. Des de Valls, l’etapa transcorrerà per zones muntanyoses de carreteres estretes, donant oportunitats als que busquin l’escapada. El final d’etapa a Vilaseca arriba després d’una segona part d’etapa força planera.
7a etapa: Barcelona (Montjuïc)-Barcelona (Montjuïc) (143,1 km)
Com és tradicional la muntanya de Montjuïc marcarà la fi de la Volta, amb vuit ascensions repetides que suposaran tot un repte per qui hagi de defensar la classificació general si les diferències són ajustades. Controlar la pressió i els nervis seran claus.