Hi ha quatre diaris en paper editats en català que volen reflectir la realitat d’allò que passa al conjunt de Catalunya i arreu del món. Són La Vanguardia, El Periódico, El Punt Avui i el Diari Ara. Tots ells estan adherits des de principis d’any a la campanya “T’ho estàs perdent” per comprometre’s a visibilitzar l’esport femení. A la Fosbury ens fixem en cada portada publicada per tots aquests diaris entre l’1 de gener i el 31 de juliol d’aquest 2020 incert. Ho fem en clau de gènere i també de diversitat esportiva. No ens fixem, per tant, en el conjunt de notícies publicades a l’interior dels diaris.
Durant el període analitzat hem detectat un total de 317 notícies esportives en el conjunt de portades analitzades. Per model de portada i per tria periodística, El Periódico (114 notícies) i La Vanguardia (108 notícies) donen molt més pes a l’esport a les seves portades que el que és visible a El Punt Avui (50 notícies) i el diari Ara (45 notícies).
Gènere
Els quatre diaris analitzats prioritzen l’esport masculí de forma notòria a les seves portades davant el femení. Ho fan amb xifres concloents: el 92,7% de notícies esportives són per als homes i un 7,3% per a dones. En aquesta proporció ja queda inclosa (amb un repartiment equitatiu) la informació d’esport mixt, majoritàriament relativa a la pràctica esportiva durant el confinament o les fases postconfinament. El Punt Avui i el diari Ara són els que presenten un major equilibri de gènere. Tots dos comparteixen un repartiment d’un 90% per als homes i un 10% per a les dones. A El Periódico la proporció és del 7,9% per a les dones i el 92,1% per als homes i a La Vanguardia la xifra per a les dones cau fins el 4,6% davant el 95,4% dels homes.
Malgrat les diferències rellevants entre els mitjans analitzats, cap d’ells reflecteix a la portada la pràctica d’esport femení real a Catalunya, on el 25% de llicències esportives les ostenten les dones.
Si ens fixem en les notícies esportives de portada que van acompanyades per una imatge, la proporció entre homes i dones es manté pràcticament inalterable, amb una mica més de protagonisme femení (8,3% davant el 91,7% d’imatges d’homes). Com és obvi ateses les dades, no hi ha cap tema d’esport femení recurrent de forma compartida a les portades dels quatre diaris. En el cas de l’esport masculí hi ha un denominador comú: el Futbol Club Barcelona.
L’efecte Barça: faci el que faci, directe a la portada
Una de les conclusions més evidents dels diferents informes de l’Observatori és l’enorme presència mediàtica del Barça, l’entitat esportiva més potent del país. La immensa majoria de portades tenen un vincle directe amb el club blaugrana, essent tots els mitjans un perfecte canal de transmissió de les seves activitats. En el període analitzat hi ha notícies sobre la seva junta directiva i el seu president, sobre la secció de bàsquet i sobre l’equip femení de futbol, però principalment les portades dibuixen un seguiment de l’activitat del seu primer equip masculí.
És aquest equip el que justifica de forma directa o de forma indirecta (resultat d’un rival directe, per exemple) la presència de l’esport a les portades dels mitjans generalistes escrits en català a Catalunya. Una dada que constata aquesta presència constant a les portades del Barça de Valverde-Setién (encara no havíem arribat a l’etapa Koeman) és el seguiment dels partits.
Entre l’1 de gener i el 31 de juliol el FC Barcelona disputa 25 partits oficials, així que ens hem fixat en les ocasions que l’endemà les portades recullen informació sobre la victòria, empat o derrota de l’equip. Òbviament durant aquest període hi ha partits de gran importància (un clàssic, un derbi contra l’Espanyol o partits de Champions) i partits de menys rellevància (sense voluntat de menysprear ningú, duels contra el Leganés o el Granada). En qualsevol cas, això és irrellevant: el criteri de tres dels quatre diaris és posar el Barça en portada sempre que ha jugat.
És el cas de La Vanguardia, que recull la informació blaugrana en 24 dels 25 partits, amb l’única excepció del duel de copa del rei contra l’Eivissa. El Punt Avui també posa els blaugrana en portada en 24 de les 25 ocasions. En el seu cas, l’excepció passa per la portada del 8 de març, dedicada exclusivament al Dia Internacional de les Dones Treballadores. El Periódico aposta per 22 de les 25 portades, renunciant-hi els dies de l’Eivissa i del 8 de març, així com el del darrer partit de lliga amb la competició ja resolta prèviament.
El diari que s’escapa d’aquest criteri és l’Ara, que “només” dedica portades al FCB en 17 dels 25 partits disputats. Les xifres demostren fins a quin punt és rellevant en aquest país la informació sobre el primer equip masculí del Barça, que s’endú una cobertura dels seus partits d’un 87% a les portades dels diaris generalistes del país.
Diversitat esportiva
Atenent a l’enorme influència del Barça sobre els diaris analitzats, no cal tenir cap vareta màgica per entendre que el futbol té un pes molt més gran que la resta de disciplines esportives. Un 82% al diari Ara, un 81% a El Periódico, un 79% a El Punt Avui i un 79% a La Vanguardia. És la capçalera del Grup Godó la que presenta més diversitat esportiva amb notícies de nou esports diferents més enllà del futbol, a banda de les que considerem “poliesportives” o sobre els Jocs Olímpics. L’únic esport que té presència a totes les capçaleres més enllà del futbol és el bàsquet, que suma un total de 18 notícies i una decisió unànime en posar la mort de Kobe Bryant i la desfeta del Barça de bàsquet a la final de l’ACB a la portada.
Les modalitats esportives que tenen presència com a mínim a alguna portada dels diaris analitzats són els ral·lis (4), l’atletisme (4), el motociclisme (2), el tennis (2), els castellers (2) i també l’handbol, el futbol americà, el golf, el rugby, la fórmula 1, el waterpolo o el surf.