Genzebe Dibaba en el punt de mira

2 minuts de lectura

Fa 4 mesos una bona pila d’aficionats a l’atletisme es llevaven pensant en l’exhibició que va dur a terme Genzebe Dibaba a la pista coberta de Sabadell. El 19 de febrer l’etíop va aconseguir la segona millor marca de la història als 3.000 metres després de córrer en solitari bona part de la prova. Els espectadors s’aixecaven i aplaudien cada vegada que Dibaba, amb les seves elegants gambades, passava per la recta principal del pavelló.

dibaba2

L’efecte Dibaba, més enllà dels registres increïbles que ha assolit en els darrers anys, ha generat una absoluta adhesió cap a la seva figura i el seu somriure constant. La fascinació apareix fins i tot en les sèries d’entrenament: ahir mateix, a Sabadell, duia a terme exercicis continuats de 2×1.600 + 1×800 + 1×400 + 5×200 al complex esportiu de Sant Oleguer.

A la Guia Fosbury dels Jocs Olímpics tenim un bon espai reservat a Genzebe Dibaba. En atletisme és de les poques atletes capaces de lluitar per més d’una medalla i optar, simultàniament, a batre el seu rècord del món estratosfèric dels 1.500 (3:50:07). Avui, però, una operació antidopatge a càrrec dels Mossos d’Esquadra (i instigada per la mateixa IAAF) la situa en el punt de mira.

El dopatge, omnipresent en la prèvia dels Jocs

Si fa 3 dies explicàvem la decisió de la IAAF de mantenir el veto a la Federació Russa, avui l’atletisme mundial està pendent dels registres que s’estan duent a terme a Sabadell i que focalitzen l’atenció en el grup d’entrenament de l’entrenador de Somàlia Jama Aden, establert al Vallès en diversos mesos de la temporada des de fa 3 anys. Josep Molins, de la JAS, ha explicat a Catalunya Ràdio com va anar la seva arribada a Sabadell. Val la pena escoltar l’àudio. La IAAF ha explicat que la investigació va començar el 2013 en un breu comunicat oficial.

Aden ha estat detingut aquest matí acompanyat d’un fisioterapeuta. Els Mossos han localitzat dosis d’EPO, anabolitzants i fins a 60 xeringues usades a l’hotel on s’allotgen els atletes i l’equip tècnic, segons ha confirmat el conseller d’interior Jordi Jané aquesta tarda. Jama Aden, un entrenador sota sospita permanent.

L’entrenador compta amb un polèmic or olímpic en els darrers Jocs a càrrec de Taoufik Makhloufi als 1.500. L’algerià va ser desqualificat el dia abans per no esforçar-se en una prova dels 800 metres i readmès hores després en al·legar amb un certificat mèdic problemes físics en un genoll. El dia següent, un atleta que l’estiu de 2012 va rebaixar la seva millor marca personal en més de 3 segons i mig, s’enduia l’or olímpic.

Souleiman

Aden, a més, ha vist com un dels seus atletes promesa, Hamza Driouch (campió del món júnior als 1.500) era sancionat dos anys per dopatge arrel d’una variació sobtada del seu passaport biològic durant els darrers Jocs Olímpics. Fa uns mesos, a finals de gener, Driouch va assegurar en una entrevista que el responsable de la seva sanció era l’entrenador Aden, tot i que 15 dies després es va retractar de les seves declaracions. Driouch no podrà competir aquest estiu a Rio.

També s’ha vinculat Aden a un altre cas de dopatge, el de l’atleta francesa Laila Traby el passat 2015. En qualsevol cas, l’operació dels Mossos d’Esquadra d’avui posa en entredit els seus mètodes per millorar el rendiment dels seus atletes, en què més enllà de Genzebe Dibaba, també hi ha Ayanleh Souleiman i Abdalelah Qarun, que s’han convertit en plusmarquistes mundials en pista coberta dels 1.000 i els 500 metres respectivament aquest 2016, així com Musaeb Abdulrahman Balla, vigent campió asiàtic dels 800, i Abubaker Kaki, campió del món dels 800 en pista coberta el 2010.