Després d’onze anys de la sortida de l’últim EA Sports NCAA Football 14, el món dels simuladors de futbol americà universitaris es sentia orfe. La dificultat de crear un joc que representés la complexitat d’una competició amb tantíssim equips i matisos cada cop era superior, però el nivell de seguiment del futbol universitari americà i la quantitat de diners que mou en l’actualitat han fet del repte una oportunitat i necessitat. Amb l’EA Sports College Football 25 la sensació, un cop hi has destinat hores, és que ha estat un repte reeixit, i que la immersió al college football és molt elevada i la millora respecte el joc de 2013, infinita.
Simulador
Començarem per la part més similar a l’anterior Madden, tot i que hi podem veure algunes diferències importants: el simulador. I ho farem mencionant els elements més distintius i que suposen més canvi.
Arcade i Big Plays: El joc adopta un estil molt més arcade, on les jugades espectaculars i els grans guanys ofensius, les big plays, són molt habituals. Això es tradueix en partits amb marcadors més elevats, reflectint l’estil més imprevisible i emocionant del futbol universitari.
Joc Ràpid i Sense huddle: Una característica distintiva del College Football 2025 és el ritme accelerat del joc. Els equips gairebé sempre utilitzen estratègies de joc ràpid sense huddle, amb molt poques aturades entre jugades. Aquesta velocitat augmenta la intensitat dels partits i et manté molt més concentrat, creant una experiència de joc més frenètica i emocionant (per descomptat que sempre pots aturar el joc).
Desgast dels Jugadors: Una innovació significativa en aquest simulador és la incorporació del desgast dels jugadors. A mesura que els atletes acumulen jugades i reben impactes, el seu rendiment disminueix i les probabilitats de lesió augmenten. Aquesta mecànica afegeix una capa estratègica, ja que els jugadors hem de gestionar amb cura l’ús dels seus atletes per evitar sobrecarregar-los i minimitzar el risc de lesions.
A nivell d’usuari, veure que la teva estrella té un risc elevat de lesió i que elements com la velocitat i acceleració s’han vist reduïts arrels dels cops, genera certa tensió, sobretot si es tracta d’un partit igualat.
Ambients d’Estadi: El College Football 2025 posa molta importància en recrear els ambients dels estadis universitaris. Jugar en camp contrari, especialment contra rivals superiors o amb rivalitats especials, fa que les jugades ofensives siguin més difícils d’executar amb èxit, fins arribar al punt que no només les “rutes” es distorsionen en la previsualització, si no que desapareixen els indicadors de botó pels receptors.
A més a més, la recreació no només és genèrica, si no que hi ha molta dedicació en intentar recrear l’ambient propi de cada estadi i cada universitat, fins i tot amb les seves tradicions prèvies a un enfrontament, com la Herb Rock d’Indiana, el “white out” de Penn State o la Howard’s Rock de Clemson, entre d’altres. Val la pena no saltar-te la introducció dels partits només per veure-ho.
Crear una dinastia
College Football 2025 ofereix un mode dinastia que aprofundeix en la gestió d’un programa de futbol americà universitari, recordant per moments a la dinàmica de gestió de jocs com el PC Futbol. Aquest mode està centrat molt més en la tasca de reclutament de joves talents d’institut que no pas en els propis partits, oferint una experiència rica i immersiva per als amants de la gestió esportiva.
En el meu cas, per molt que sigui aficionat dels Texas Longhorns, volia viure l’experiència des d’una universitat del nivell més baix. Fer créixer el programa esportiu des d’una posició molt complicada. Així doncs l’elecció van ser el Rainbow Warriors de Hawai’i, una universitat d’una estrella.
- Gestió i Reclutament
En el mode dinastia de College Football 2025, la clau de l’èxit recau en la teva habilitat per reclutar joves talents. Com a entrenador, hauràs de dedicar una quantitat significativa de temps i punts d’acció cada setmana per convèncer estudiants d’institut perquè es sumin al teu projecte esportiu. Com amb tot
Reclutament d’Estudiants: El procés implica escollir quins jugadors reclutar, establir contactes amb ells, presentar el programa de la teva universitat i persuadir-los perquè triïn el teu equip per sobre de la competència. Les teves opcions de negociació i persuasió són limitades, al joc, amb “un màxim d’hores” que pots destinar a cada jugador.
- Carrera d’Entrenador
El joc ofereix la possibilitat de començar la teva carrera com a entrenador en diferents rols:
-
- Coordinador Ofensiu o Defensiu: Pots iniciar com a coordinador, especialitzant-te en l’estratègia ofensiva o defensiva del teu equip. Aquest rol et permet centrar-te en aspectes específics del joc i desenvolupar les teves habilitats tàctiques.
- Head Coach: Si prefereixes una responsabilitat més gran, pots començar directament com a entrenador principal (head coach). En aquest rol, no només hauràs de gestionar el rendiment de l’equip en el camp, sinó també dedicar-te intensament al reclutament i a la millora del programa esportiu de la universitat.
- Valoració del Programa Esportiu
Els resultats esportius de l’equip són crucials per la valoració del programa esportiu de la universitat, que es mesura d’una a cinc estrelles. Com més èxits aconsegueixis en el camp, millor serà la valoració del teu programa, cosa que atraurà jugadors més talentosos i augmentarà les possibilitats de mantenir-te competitiu en les temporades futures o, fins i tot, canviar la universitat de conferència, per accedir a una de més poderosa on serà més difícil guanyar, però també ajudarà a millorar la valoració del teu programa.
- Transfer Portal
Un altre aspecte important de la gestió és el “transfer portal”. Un cop acabada la temporada, tindràs l’oportunitat de reforçar el teu equip aconseguint jugadors que no estan satisfets amb el seu rol en altres universitats. Això et permetrà afegir talent experimentat al teu equip i cobrir necessitats específiques que podrien no haver estat satisfetes durant el procés de reclutament. Això sí, el sistema per convence’ls serà el mateix que durant la temporada.
En general, el nivell de possibilitats és molt elevat, sobretot centrat en el reclutament de jugadors. Com he dit abans, és un element al que s’ha de dedicar força estona si vols que l’evolució del teu equip sigui cada cop millor.
Això sí, sí que trobo a faltar més opcions a l’hora de millorar el programa. És a dir, considerant que el global de nota de la universitat està format per molts elements, com ara la conferència, l’èxit esportiu, les instal·lacions, nivell de projecció nacional, etc. l’única manera de millorar aquests aspectes és mitjançant millorar el rendiment esportiu. No hi ha opció d’aprofitar diners de recaptació per millorar les instal·lacions o augmentar la capacitat de l’estadi, per posar un exemple.
Ha nascut una estrella
En aquest sentit, com amb el Madden o el Football Club, al College Football també podem viure l’experiència de ser un estudiant universitari que forma part d’un programa de futbol americà.
Si bé és cert que aquest mode mai arribarà als nivells de possibilitats, immersió i interacció que ofereix el mode “my career” dels NBA 2K, al “road to glory” del College Football 2025 ofereix certa interacció més enllà del terreny de joc, malgrat que només es centra en l’època universitària, sense cap “teaser” de high school i haver-te de guanyar una beca.
Bàsicament, perquè el primer que has de fer, a part de crear el teu personatge i la posició on vols jugar, és decidir quin nivell de recluta vols ser entre quatre opcions: de cinc a dues estrelles, que repercutirà en el nivell inicial i les ofertes d’universitats -i el rol- on jugar.
A continuació també hauràs de triar l’arquetip de jugador que vols ser. Per exemple, si selecciones quarterback, hauràs d’escollir entre “scrambler”, “field general” o “improviser”. Si prefereixes ser receptor, les opcions son amenaça profunda, receptor de possessió, etc.
Un cop t’incorpores a la universitat, sí que arriben les opcions de dins i fora la pista. Com he dit abans, no esperis el mode “my career” de 2K, però sí que hauràs des destinar temps a totes les activitats definides entre: entrenament, lideratge, estudis, salut i marca (NIL).
És important, sobretot, no oblidar els estudis perquè si, en qualsevol moment, la teva nota mitjana baixa del 2.0 GPA (del sistema americà de qualificacions) deixaràs de ser elegible per jugar el següent partit.
A partir d’aquí, les opcions de millora que cadascú prefereixi. Amb l’entrenament, sobretot si comences amb una valoració baixa, pots millorar prou ràpidament la teva valoració mitjana.
El lideratge permet que els entrenadors i jugadors confiïn més ràpidament amb tu i et cedeixin més responsabilitats en el joc durant els partits. Si ets un QB deixaràs de ser un jugador que bàsicament fa el hand off als seus running backs, a poder passar en moltes més jugades.
La salut, per descomptat, també és molt important. Si no et mantens en bones condicions, no estaràs en forma per jugar els dissabtes. També per millorar de tot el desgast sofert en els partits anteriors.
Finalment, la marca –o el NIL- et permet millorar la teva exposició pública per aconseguir patrocinadors i exposició. Una exposició que també pot ser important si, en un futur, vols canviar i millorar d’universitat passant pel transfer portal.
Ultimate Team, exhibicions i altres modes
Tots aquells aficionats dels últims jocs d’EA Sports, ja sigui el Madden o el Football Club que gaudeixin amb el mode Ultimate Team, tindran la opció de jugar-hi també al College al Football.
De la mateixa manera que també tenim partits d’exhibició, competicions on-line, entrenaments lliures o minijocs en forma de “drills”. Tot el necessari per tenir una experiència molt completa amb el món del futbol americà universitari.