Una de les peces del programa és una web-sèrie francesa de set capítols de vuit minuts de durada que val la pena més enllà del seu contingut esportiu. De fet, tres dels set capítols obvien completament el Roller Derby, l’esport que practica la protagonista de “Gender Derby” i que podem gaudir a bon nivell competitiu especialment al sisè capítol amb la participació de “Les Nasty Pêcheresses” al campionat Derbyland.
El tema central d’aquesta proposta de Camille Ducellier és la identitat de gènere a partir de les sensacions i opinions de la protagonista, Jasmin, una persona trans. Gravada en format vertical, talment com si es tractés d’una història d’instagram allargada, a la Fosbury ens fixem en aquesta proposta per l’elevat protagonisme del Roller Derby, un esport que trenca esquemes i que tant a França com a Catalunya obre les seves portes a les jugadores independentment del gènere amb el que s’identifiquin. És allà on Jasmin troba el seu lloc en l’esport, que com bé diu pràcticament sempre està marcat per la distinció binària entre homes i dones.
El cos, la clau de volta
La web-sèrie serveix per introduir-se en un esport d’equip de contacte sobre patins. Com bé diu una de les seves jugadores: “la teva eina per jugar és el cos. Utilitzes el cos per defensar i per atacar, i serveix per a fer tota la feina”. La unió de les jugadores és clau per a aconseguir guanyar les rivals i queda clar que la prioritat és passar-ho bé, fer equip i compartir un espai esportiu lliure de discriminació. Els cossos són la clau de l’èxit i de l’empoderament que s’enduen les jugadores fora de la pista, element visible i a debat durant els 53 minuts totals d’audiovisual. Per cert: és ben interessant el vincle entre art i esport tocat tangencialment en un projecte que tampoc deixa de banda reflexions sobre el racisme o sobre la relació amb el món laboral de les persones trans.
Les reflexions íntimes són un dels punts forts de la sèrie Gender Derby, que alhora brilla de forma especial en la seva irrupció en un esport que, com tants d’altres, queda al marge de l’agenda informativa dels mitjans.