El 2020 serà l’Any del Turisme Esportiu

2 minuts de lectura
Cada any és l’Any de moltes coses. Pels xinesos, per exemple, s’associa a un animal. En literatura, sovint, es recorre als aniversaris rodons per dedicar-los a alguna autora o autor concrets, per reivindicar-ne el llegat. Quan també fa anys d’alguna efemèride històrica, s’aprofita i es revisa –i sovint es tergiversa– però ara aquesta febre de “l’Any de” arriba també a l’esport. I Catalunya hi ha vist una oportunitat.

El 2020 serà l’Any del Turisme Esportiu. I perquè s’aprofiti l’avinentesa cal treballar-hi en temps. És en aquesta lògica que el Museu i Centre d’Estudis de l’Esport Dr. Melcior Colet, de Barcelona va acollir la primera reunió informativa del Consell General de l’Any del Turisme Esportiu 2020, iniciativa impulsada per l’Agència Catalana de Turisme (ACT) que serà, segons el secretari general de l’Esport i de l’Activitat Física, “una oportunitat per explicar que la unió de turisme i esport és un binomi guanyador”.

Constitució del Consell de l’Any del Turisme Esportiu amb un sol però: no hi ha cap dona. Foto: Jordi Estruch

Gerard Figueras va presidir l’acte al costat d’Octavi Bono, director general de Turisme, i David Font, director de l’Agència Catalana de Turisme, així com una cinquantena de membres que conformen el Consell General, als quals s’ha presentat els trets bàsics del projecte i s’ha emplaçat a participar en la confecció definitiva del mateix en els propers mesos, mitjançant l’aportació d’idees.

L’Agència Catalana de Turisme, del departament d’Empresa i Coneixement, organitzarà l’Any del Turisme Esportiu 2020 coincidint amb l’any olímpic –es celebren els Jocs de Tòquio- i amb la mirada posada en la candidatura Pirineus-Barcelona 2030 per acollir uns Jocs Olímpics i Paralímpics d’Hivern.

Els objectius

L’Any del Turisme Esportiu vol posicionar Catalunya com a destinació ideal per a la pràctica esportiva a nivell internacional; donar suport a les empreses i destinacions esportives catalanes per crear productes de turisme esportiu 4Ds; promocionar i ajudar a la comercialització d’estades d’entrenament i esdeveniments esportius, i, finalment, posar en relleu els valors com la igualtat, la inclusió i accessibilitat, la innovació i els hàbits de vida saludables.

El director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), David Font, destaca que “l’any temàtic és un instrument de màrqueting a través del qual s’aglutina tota l’acció comunicativa sota un eix vertebrador”. I ha afegit que des de l’ACT comptem amb un programa d’acompanyament al sector especialitzat orientat a la promoció i comercialització segmentada, dirigit a la demanda internacional i amb un pla d’accions específic”.

“Un binomi que multiplica”

Per la seva banda, el secretari general de l’Esport i de l’Activitat Física, Gerard Figueras, considera que les accions previstes durant l’Any del Turisme Esportiu 2020 són una “oportunitat per millorar la coordinació la feina de les diverses administracions” en l’àmbit de l’esport i el turisme, “consolidar la col·laboració entre el món públic i el privat” i “explicar aquí i al món que el binomi esport i turisme no només suma, sinó que multiplica”.

Gerard Figueras ha afegit que l’estratègia de captar esdeveniments esportius internacional al país “té beneficis per Barcelona, però també a tot el territori”, ha apostat perquè les grans infraestructures esportives catalanes, que ja acullen grans proves, “es posin al servei del turista amateur per obrir un nou mercat vinculat amb l’esport recreatiu” i ha defensat el paper de l’esport com a “motor que dinamitza del turisme i l’economia dels municipis de costa, muntanya i l’interior”.