Amb motiu de la Setmana Europea de Prevenció de Residus (19-25 de novembre) la Federació Catalana de Vela, amb la col·laboració de l’Agència Catalana de Residus, ha posat en marxa la campanya “Aprenem a ser sostenibles” per conscienciar i sensibilitzar per la prevenció de residus i fer un ús sostenible dels recursos energètics dels Clubs i Escoles de Vela de Catalunya. Durant tota la setmana cada dia la Federació comparteix un consell de sostenibilitat a través de les seves xarxes socials per incidir en un àmbit que ja ha estat l’eix central d’una acció de més envergadura estrenada aquest 2018.
El passat mes de maig la Federació va presentar el Manual de Bones Pràctiques del navegant amb un objectiu bàsic: fomentar l’esport de la vela alhora que es consciencia els usuaris sobre la navegació i l’estada dels vaixells en els ports sota criteris sostenibles i de preservació del medi ambient. Ras i curt: una eina per millorar la consciència ambiental entre els amants de la vela.
El projecte es va presentar, concretament, amb els següents objectius:
Un Manual imprescindible i una campanya que encara va més lluny
Més enllà d’aquestes idees genèriques, el Manual entra al detall i fa una sèrie de propostes de bones pràctiques com ara la prohibició d’alimentar animals marins, descarregar les aigües brutes com a mínim a 3 milles de la costa si és impossible esperar l’arribada al port, fer ús de sabons inodors, dutxar-se amb aigua salada durant les travesses o evitar l’ús del plàstic, el paper d’alumini o les vaixelles d’un sol ús per als àpats. El Manual també preveu criteris d’actuació davant animals que tinguin problemes, així com en tortuges o cetacis, mesures a l”hora d’ancorar l’embarcació i un seguit de bones pràctiques al port amb especial èmfasi en l’ús i abús de plàstics que acaben causant greus problemes als ecosistemes marins.
La campanya per una vela sostenible va molt més enllà del Manual i compta amb diverses propostes de divulgació científica, tallers i accions que es poden consultar a la pàgina web específica de la campanya.