Salvem Coll de Pal, la plataforma que s’oposa a l’ampliació de La Molina

2 minuts de lectura
Aquest diumenge la Plataforma organitza una jornada d’activitats per conèixer la zona afectada per l’ampliació del domini esquiable de La Molina

Aquest estiu Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha adjudicat unes obres per reprendre allò que fa uns anys va quedar a mig camí: la instal·lació del telecadira de Coll de Pal a La Molina i la construcció d’un nou tram de telecabina fins al Niu de l’Àliga i la Tossa d’Alp, amb l’objectiu que les dues infraestructures estiguin operatives l’estiu vinent. Això vol dir que la temporada 2019/2020 La Molina podria comptar amb un nou accés a les seves pistes des de l’Alt Berguedà, el més proper a l’àrea metropolitana de Barcelona i el primer fora de la Cerdanya.

El projecte, que ve de lluny, no compta amb el consens del territori. Fa uns mesos un col·lectiu de persones de la comarca va decidir posar fil a l’agulla i denunciar públicament les conseqüències socials, econòmics i mediambientals amb la creació de la plataforma Salvem Coll de Pal. L’objectiu, nítid: defensar el paratge natural que forma part del municipi de Bagà.

La zona afectada per l'ampliació de La Molina / Plataforma Salvem Coll de Pal
La zona afectada per l’ampliació de La Molina / Plataforma Salvem Coll de Pal

Ja fa 10 anys que l’Ajuntament de Bagà va aprovar l’embrió del pla especial urbanístic del paratge de Coll de Pal, publicat l’any 2010 al DOGC. Aquest pla preveia una inversió total de 6.858.433,75 euros per construir un telecadira entre Coll de Pal i la Molina, així com un edifici de serveis, un aparcament i una bassa d’aigua de 90.000 metres cúbics. El mateix pla deia que el Coll de Pal es convertiria en l’accés més ràpid per estalviar-se el peatge del Túnel del Cadí des de Barcelona.

Les obres van quedar aturades el 2011 amb un edifici de serveis i un telecadira a mig fer i no va ser fins l’estiu passat que el projecte va reviure. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va licitar l’execució del telecadira per 1.061.860 euros a Transportes por cable, SAU. Aquest 2018 un conveni signat amb l’Ajuntament de Bagà indica que aquesta institució rebrà 60.000 euros anuals durant 30 anys de FGC per la cessió de l’espai i estableix un màxim de cinc anys per acabar el projecte.

Ferran Canudas, el portaveu de la plataforma, exposava sintèticament el canvi que pot generar la instal·lació que requerirà més producció de neu artificial en declaracions a La Fosbury publicades al Diari Jornada a finals de juliol: «Fins ara, si volies anar a esquiar a la Molina havies de travessar el túnel del Cadí, amb un cost per trajecte de pràcticament 12 euros. A partir d’ara, molta gent s’estalviarà el túnel i pujarà cap al Coll de Pal, que és just al costat del parc natural, amb el problema mediambiental associat. La connexió entre el Berguedà i la Cerdanya provocarà problemes de massificació»

 

Si voleu signar per la plataforma Salvem Coll de Pal, ho podeu fer en aquest enllaç.

Diumenge, jornada d’activitats de la plataforma Salvem Coll de Pal

Després de presentar-se i donar-se a conèixer durant l’estiu, el col·lectiu ha exposat entre els veïns de Bagà i dels pobles propers el fort impacte ambiental que pot generar aquesta infraestructura al límit del Parc Natural Cadí Moixeró. Aquest diumenge 23 de setembre els membres de la plataforma organitzen una jornada d’activitats oberta a tothom per difondre la problemàtica sobre el terreny. L’horari d’activitats és el següent:

09:30h – Trobada a Bagà per pujar fins a Coll de Pal (carrer Raval)

10:00h – Esmorzar popular

11:00h – Sortida. Explicació del projecte “in situ”.

14:00h – Dinar popular a Bagà (plaça Galceran de Pinós)

16:00h – Concert amb Mestre Guim Kiwi i La Tropical Band