Guia dels pilots de casa nostra al Ral·li Dakar 2019

8 minuts de lectura
El 6 de gener comença una de les edicions més curioses del Dakar: es disputarà a un sol país i les dunes de sorra seran més protagonistes que mai

Perú acull una nova edició del Ral·li Dakar i desenes de pilots de casa nostra s’han preparat per afrontar una dura aventura amb objectius diversos. N’hi ha que persegueixen el triomf, alguns que volen lluitar entre els millors i d’altres que tenen com a únic objectiu acabar-lo. Sense Marc Coma remenant les cireres, el protagonisme de l’esport del nostre país se l’enduran els pilots en pràcticament totes les categories en competició. Per tot plegat, us els presentem de manera ràpida.

Motos

Laia Sanz

És una de les pilots més fiables del Dakar. Ha acabat les vuit edicions que ha disputat i és la que ostenta el rècord entre les pilots de motos en actiu. Campiona del ral·li en categoria femenina, el seu paper és una incògnita després de la lesió que l’ha deixat fora de joc durant més de tres mesos. Va arribar a ser top 10 el 2015 i la seva fiabilitat al Top 15 és brutal.

Laia Sanz, el dia de Reis, durant la presentació oficial del Dakar a Lima / Edoardo Bauer

Joan Barreda

El pilot castellonenc busca el seu primer podi al Dakar malgrat que cada any és un dels favorits a la victòria final. Un dels més ràpids de la cursa, un dels que acumula més triomfs d’etapa… i algú, també, a qui li manca prou sort i constància per lluitar per la general amb plenes garanties. Si tot li surt de cara, podria lluitar per la victòria al Perú.

Oriol Mena

Va tenir el debut somiat al Dakar amb un Top 10 lluitat des del principi (va acabar setè!) i una actuació que va sorprendre a tothom en positiu. Amb un any d’experiència al darrera Mena torna a la prova sud-americana amb l’objectiu de demostrar que l’èxit de l’any passat no va ser aïllat. Repetir Top 10 seria memorable.

Joan Pedrero

El veterà pilot català ja fa una dècada que trepitja el Dakar i és lluny d’aquell pilot que va arribar a ser cinquè a la general del ral·li. Sense partir entre els favorits d’enguany, però, podria fer valer la seva experiència per sorprendre els millors especialistes del món. Lluitarà pel top 10?

Armand Monleón

En la seva quarta participació al Dakar Monleón busca la consolidació després d’un 10è i un 14è lloc a la general. Fa pocs mesos va guanyar el Ral·li de Taklimakan i no es marca un objectiu numèric sinó trobar la millor manera de superar les dunes. Si se’n surt, tornarà a lluitar al segon grup de favorits.

Marc Solà

La quarta participació al Dakar del pilot osonenc vol certificar la seva progressió constant: 34è el 2016, 29è el 2017 i 19è el 2018, somia amb la boca petita en endinsar-se per primera vegada al top 10 de la competició. En qualsevol cas, un resultat que l’enfili al Top 15 pot significar un salt endavant en la seva carrera com a pilot.

Ignacio Sanchis

Després d’abandonar en l’any del seu debut en la tercera etapa, Sanchis torna al Dakar en un context en què acabar la prova ja seria un enorme mèrit. Lesionat després d’un accident, els metges li han recomanat que no prengui la sortida. És al Perú per mantenir viu el somni.

Josep Maria Mas

La seva és una història d’il·lusió i persistència. Ja té 41 anys però és aquest 2019 el moment escollit per debutar al Dakar després de desitjar des de la seva joventut participar al ral·li més dur del món. És agricultor i la forma física del treball al camp és el seu millor aval per arribar a Lima.

Daniel Albero

El pilot de Carcaixent no hauria de passar desapercebut entre la nòmina de participants: és el primer pilot diabètic que participa al Dakar i ho fa després d’un llarg camí de tres anys per millorar esportivament i recollir també més de 70.000 euros per convertir un somni en una gran aventura solidària.

Pablo Toral

L’alacantí fa més de 10 anys que va viure la seva darrera participació al Dakar (dos intents, dos abandonaments). Ha decidit tornar a Sud-amèrica amb un únic objectiu: donar tot el suport possible a Nicola Dutto, el pilot amb paraplegia que lluitarà contra tots els elements aquests dies al Perú.

Cotxes

Nani Roma, després de superar les verificacions per participar al Dakar / Nani Roma

Lucas Cruz

El ja clàssic copilot de Carlos Sainz torna al Dakar amb l’únic objectiu de defensar el títol assolit l’any passat davant 4-5 pilots que parteixen amb el mateix objectiu de triomfar a Lima i que sens dubte complicaran la reedició del títol. Un dels millors copilots de la història de la prova africana i del mundial de ral·lis.

Nani Roma i Àlex Haro

Un any més el duo de pilots catalans afronta el Ral·li Dakar amb la convicció que es poden endur la victòria a la general de la ronda peruana. Roma arriba al seu 23è Dakar en plena forma, amb triplet de triomfs en ral·lis de tota mena el 2018 i amb un llarg quilometratge al darrere com a preparació. Campió el 2014, l’any passat van abandonar per accident.

Cyril Despres

El nord-català resident a Andorra és un dels pilots més clàssics del Dakar. Pentacampió del ral·li en motos, ja fa anys que Despres és un dels candidats a pujar al podi en cotxes com va demostrar amb el tercer lloc de 2017. Després d’un accident amb una pedra l’any passat, tornen amb la intenció de lluitar pel triomf final.

Isidre Esteve i Txema Villalobos

Per tercer any consecutiu Villalobos, Esteve i el coixí que atenua els impactes del vehicle formen part de la caravana de cotxes del Dakar. Esteve és una icona del Dakar, la prova on va tornar amb cadira de rodes anys després del seu greu accident a Europa. Asseguren que han donat un pas important en ritme de cursa. Els veurem ja al Top 20?

Xavier Foj

El molinenc podria ser considerat el “senyor Dakar” de casa nostra. Enguany afronta la seva 29a participació en què el primer objectiu passa per deixar enrere l’abandonament del darrer any que el va portar a trencar una ratxa de 13 Dakars consecutius finalitzats. Considera que si les coses rutllen podria acabar entre els 20 primers, una fita que no assoleix des de 2011.

Joan Font

Després d’abandonar el 2017 en el seu debut i de no poder competir fa un any després de lesionar-se anant en bicicleta en el darrer tram de la preparació, aquest 2018 Joan Font afronta el Dakar amb un gran objectiu entre cella i cella: acabar la prova. Cada cop acumula més experiència en ral·lis d’alt nivell internacional.

Rosa Romero

Després de set edicions dalt de la moto, Rosa Romero segueix els mateixos passos que Nani Roma i fa el salt cap als cotxes. Allà serà la copilot de l’italiana Camelia Liparoti, una pilot amb llarga experiència dalt del quad i també en SxS. El seu rendiment a les dunes del Perú és una autèntica incògnita.

Xavier Lormand i Guillaume Jorda

El duo nord-català farà el seu debut al Ral·li Dakar després que el seu vincle amb Despres o Peterhansel els acabés d’animar a emprendre l’aventura. Asseguren que poden fer un bon paper i lluitar fins i tot per acabar entre els 30 millors de la general.

Àlex Aguirregaviria i Jordi Comallonga

La parella de Sant Joan de Vilatorrada torna al Dakar amb l’únic objectiu d’acabar-lo i complir la feina que els ha encarregat la seva marca. Comallonga exercirà de copilot i de mecànic si és necessari i Aguirregaviria, que afronta el seu novè Dakar després de quatre anys d’absència, augura un pilotatge complicat dalt d’un vehicle amb poca potència.

Emilio Ferrando i Guillermo Gómez

Ferrando té 58 anys i viurà l’aventura de la seva vida. Al costat de Gómez ha decidit finalment fer realitat el somni de participar en un Dakar i s’ha preparat a fons en els darrers dos anys per intentar afrontar amb les màximes garanties d’èxit la cursa del Perú. Volen acabar al top 10 dels UTV Open.

Dani Solà

El vigatà ha guanyat el Dakar Challenge de la Baja Aragón i s’ha endut una inscripció gratuïta que ha decidit no desaprofitar. Al costat de Mónica Plaza aquest antic campió del món júnior de ral·lis WRC té com a principal objectiu descobrir i acabar la prova. Cap pressió de resultats.

Oriol Vidal

El de Llambilles serà el copilot de l’ambiciós Adrián Santos, que preveu fer un top 5 de la seva categoria de cotxes. Serà la segona experiència al Dakar per aquest habitual pilot de quads, que el 2017 es va veure obligat a abandonar.

SxS

Gerard Farrés i Dani Oliveras, candidats a fer un salt guanyador a la categoria Side By Side

Gerard Farrés i Dani Oliveras

Duo d’autèntic luxe el que conformen dos pilots de motos que l’any passat van acabar al Top 10 de motos (5è i 9è). Després del seu extraordinari podi de 2017, Farrés fa el salt als vehicles de quatre rodes en la categoria d’Side by Side. Campions del Panàfrica, semblen disposats a arribar i moldre: volen lluitar per la victòria a la general.

Xavier Blanco

El barceloní exercirà de copilot de Juan Antonio Hinojo en una nova aventura de motor que afronten plegats. És el tercer cop que Blanco disputa des de l’ombra el Dakar i està convençut que poden lluitar pel triomf final gràcies al bon rendiment del seu vehicle a la sorra.

Camions

Moi Torrallardona

És un dels experts en navegació més preuats entre els pilots de camions del Ral·li Dakar. Forjat al costat de Pep Vila, Torrallardona ha arribat a guanyar la prova sud-americana i torna a ser un dels grans candidats al triomf final a les ordres de Gerard de Rooy.

Moi Torrallardona, un navegant experimentat al camió de Gerard de Rooy

Ferran Marco

Ales Loprais torna a comptar amb el català per intentar ser més sòlid en les seves aspiracions de triomf final al Dakar. Sense sort en les darreres participacions, Marco s’ha endut algun triomf d’etapa però ha quedat massa lluny de la lluita pel podi pels abandonaments. L’objectiu passa per millorar el 4t lloc de 2015.

Jordi Ginesta

29 participacions al Dakar. L’andorrà és un dels grans referents de la prova sud-americana, sovint més pendent de donar un cop de mà als “rivals” que de la finalitat competitiva del ral·li. Com sempre, l’objectiu passa per no abandonar abans d’hora la cursa.

Martín Pina

L’experimentat Alberto Herrero s’endú aquest barceloní al Dakar en el que serà la seva participació. Amb un camió 6×6 ja han aconseguit una plaça de podi a la Baja Aragón i ara volen ser campions de la seva categoria al Perú, lluny del ritme dels camions més potents del ral·li.

Jordi Juvanteny i Xavier Domènech

La 28a participació del pilot de Sant Feliu de Llobregat intentarà revertir el mal record de l’any passat, quan van quedar fora de joc en la segona etapa. Al costat de l’inseparable Criado, Juvanteny suma un nou company de viatge amb Domènech, un debutant al Dakar.

Jordi Celma

El de Sant Just Desvern debuta com a pilot després del seu tastet com a copilot el 2018 al costat d’Herrero. Celma conduirà un camió 4×4 i intentarà demostrar la seva llarga experiència en competicions de raids arreu del món.

Rafael Tibau i Rafael Tibau

Una de les històries més curioses del Dakar 2019. Rafael Tibau torna a comandar un camió del ral·li però aquest cop ho farà acompanyat pel seu fill, un especialista en bicitrial que ha arribat a ser campió del món en aquesta disciplina i que vol aprendre de la llarga experiència (+25 edicions) del seu pare.