La pilot de Corbera de Llobregat ha completat un altre inici d’any rodó. L’any 2011 va decidir participar per primera vegada a la prova llatinoamericana amb Jordi Arcarons com a immillorable company de fatigues. Des d’aquella primera experiència cada mes de gener Laia Sanz participa al Dakar amb la convicció que serà una de les esportistes que arribarà a la línia de meta. És infal·lible: 8 participacions, cap abandonament. Ja fa 8 anys que Laia Sanz comença l’any amb un somriure guanyat a pols.
El 12è lloc a la classificació final d’aquest 2018 és el seu segon millor resultat al Dakar, on ha competit amb Montesa, amb Gas Gas, amb Honda i, des de fa tres anys, amb KTM.
L’evolució de Laia Sanz
Al Dakar Laia Sanz va començar com a aprenent i ja fa temps que es va guanyar una moto competitiva per lluitar a prop dels millors. De fet, els darrers 5 anys ha acabat en tots els casos entre els 16 millors pilots del ral·li més dur del món. És una fita única, que ningú més ha estat capaç d’igualar en el mateix període de temps.
2011 | 39a general | 1a dona |
2012 | 39 | 1 |
2013 | 92 | 1 |
2014 | 16 | 1 |
2015 | 9 | 1 |
2016 | 15 | 1 |
2017 | 16 | 1 |
2018 | 12 | 1 |
La columna de la dreta ens recorda que Laia Sanz ha estat la primera dona classificada en motos en totes les edicions del Dakar que ha disputat. L’any 2015, a més, amb el novè lloc final va assolir la millor classificació d’una dona en la història d’aquesta prova. 8 edicions consecutives arribant a la línia de meta amb una competitivitat més que demostrada. També l’any 2013, quan aspirava a acabar entre els 25 primers de la cursa i va patir una autèntica odissea amb dues etapes consecutives perdent hores i hores sense pràcticament dormir i havent de remolcar la moto per continuar endavant.
Laia Sanz Crash #Dakar2018 pic.twitter.com/DBkjqCqixg
— Burgrid⑦ (@Burgrid7) 16 de gener de 2018
Aquest 2018 Laia Sanz ha patit més d’una caiguda durant el ral·li més dur que ha hagut de córrer després que Marc Coma hagi incrementat de forma notable l’exigència del recorregut. Amb forts dolors a l’esquena i en una mà en les darreres dues jornades de competició, Sanz ha demostrat un cop més que l’abandonament no és una opció. Com el 2016, quan va competir els dies finals amb angines i febre. La seva fiabilitat, doncs, està més que comprovada. Però… és habitual? La destaquem en titulars només perquè és la nostra pilot de referència?
Un registre únic
El cert és que la gran majoria de pilots que han disputat el Dakar compten amb algun abandonament al seu currículum. Passa amb els aventurers que només volen arribar a la línia de meta i amb els grans favorits que lluiten pel títol. Aquest 2018, per exemple, han quedat fora de combat corredors que eren candidats clars al podi: Sam Sunderland, guanyador l’any passat; Joan Barreda, que ja acumula més de 20 etapes guanyades al Dakar; Adrien Van Beveren, que liderava la prova; Stefan Svitko, segon el 2016; o Xavier de Soultrait i Ricky Brabec, dos dels animadors de la cursa.
Els que sí que han arribat a Córdoba o bé són força novells (com el debutant magnífic Oriol Mena o les segones experiències del francesos Antoine Meo i Johnny Aubert i de l’argentí Kevin Benavides) o bé han abandonat la prova amb anterioritat: Matthias Walkner, Toby Price, Gerard Farrés, Pablo Quintanilla, Dani Oliveras, Joan Pedrero, Armand Monleón… dit d’una altra manera: es poden comptar amb els dits d’una mà els pilots que han encadenat més de quatre Dakars consecutius arribant a la meta final. I només n’hi ha un que ha participat i acabat els darrers 8 dakars dalt de la moto: Laia Sanz.
Pabiska, un cas curiós
De fet, només hi ha un sol pilot de motos que s’apropi als números de Laia Sanz. És el txec David Pabiska, que acumula 11 ral·lis consecutius sense abandonar (no ho ha fet mai), però amb una petita diferència: el 2012 va competir dalt d’un camió en lloc de fer-ho amb la moto. Sens dubte, un mèrit lloable que és lluny, això sí, de la voracitat competitiva de la catalana: en una sola ocasió ha tret el cap entre els 20 millors de la cursa.
Laia Sanz no és només la millor dona al Ral·li Dakar. És la pilot de motos més fiable de tots els participants. L’única que sempre arriba al final i que, a més, ja fa anys que sempre lluita entre els millors. El seu palmarès, amb els 18 títols mundials sumats entre el trial i l’enduro, és extraordinari. Referència indiscutible per a les esportistes joves del nostre país i d’arreu del món, aquest dilluns arriba a Barcelona, segur, amb un nou somriure d’orella a orella guanyat a pols.