Quidditch: ser Harry Potter mai havia estat tan fàcil

3 minuts de lectura

Captura de pantalla 2015-10-01 a les 17.23.09
Autor: Jordi Collell

El que era un esport practicat per aprenents de mag als llibres de J.K. Rowling ja el juguen estudiants de més de 1000 universitats i compta fins i tot amb un campionat del món

Si sou amants de la saga Harry Potter, bé perquè heu llegit els llibre o per les seves adaptacions cinematogràfiques, sabreu que l’esport per excel·lència al món dels mags no és ni el futbol ni el basquet ni cap dels que coneixem. L’opi del poble és el Quidditch. I és que Leo Messi, Lebron James, Usain Bolt i companyia són un desconeguts, i la glòria eterna se l’enduen Viktor Krum, Vasily Dimitrov o Avery Hawksworthe autèntics ídols de masses. La seva principal característica? Que es juga volant a sobre d’una escombra màgica.

Les escombres màgiques no existeixen, aleshores, com podem jugar a Quidditch? Aquesta és la pregunta que l’any 2005 es van fer uns estudiants del Middlebury College (Estats Units). Com que volar no podien, van mirar de calcar la resta de normes imaginades per Rowling inventant el que actualment es coneix com a quidditch muggle (pels neòfits, muggle és la forma amb la que els mags anomenen als que no són com ells). Així aquest esport té, emulant als llibres, cercles que serveixen per anotar, dos tipus de pilota (ofensives i defensives) i una snitch daurada. Naturalment els jugadors han de portar una escombra entre les cames, que no vola però fa el fet.

Autor: aidanmorgan
Autor: aidanmorgan

Quan se sent “Brooms up” (escombres amunt en català), els 7 jugadors que conformen cada equip, cadascun amb la seva escombra, es posen en joc. Les cintes que porten al cap diferencien les seves tasques: Tres fan de caçadors (color blanc) i han de fer passar la quaffle (pilota ofensiva) per un dels cercles, dos més són colpejadors (color negre), i tenen com a objectiu llençar el bludge (pilota defensiva) als jugadors contraris per fer-los caure, un altre és guardià (color verd) que vigila els cercles del seu equip i el setè i darrer és el buscador (color groc) i té com a missió cercar l’snitch. En el quidditch muggle l’snitch és una pilota de tenis posada dins un mitjó groc i penjada del pantaló de l’snitch runner, una persona desconeguda pels dos equips que es mou aleatòriament pel camp mirant de no ser atrapada: si un dels buscadors ho fa s’acaba la partida. Tot plegat transcorre en un camp ovalat de 33 x 55 metres que només pot abandonar el buscador.

Des de la seva creació el quidditch ha buscat la igualtat en el terreny de joc en termes de gènere. Així cada equip ha de tenir almenys dos jugadors al camp que s’identifiquin amb un gènere diferent que els altres jugadors. El que és innovador és que el gènere pot o no ser el mateix que el sexe de la persona, fet que converteix el quidditch en un esport líder en el camp de la igualtat tant amb les dones com amb la comunitat LGBT.

En vols saber més? Consulta la web de la Federació Internacional! http://iqaquidditch.com/

 

NORMES
Material 1 pilota de volei una mica desinflada (quaffle)

2 pilotes de matar (bludge)

1 pilota de tenis dins un mitjó groc (snitch)

Una escombra per cada jugador.

Cintes de cabell verdes, grogues, negres i blanques

Terreny de joc Un camp ovalat de 33 per 55 metres amb una zona d’anotació per cada equip on hi ha tres cercles d’entre 84 i 102 cm de diàmetre posats a 91, 137 i 183 cm d’altura respectivament.
Normes Els jugadors han d’anar sempre sobre la seva escombra.El joc no té una duració definida i s’acorda per cada partit. Es recomana deixar durant 10 minuts els buscadors sense participar i així evitar partides massa curtes. Si hi ha empat passat el temps o quan acaba el partit hi ha un temps extra de 5 minuts. En cas de que l’empat continuï hi ha “gol d’or”.

L’àrbitre pot treure targetes grogues (1 minut de descans o fins que l’altre equip puntuï) o vermelles (jugador expulsat i equip amb un menys durant 2 minuts).

Cada equip té 7 jugadors que separa de la següent manera:

·      3 caçadors: fan passar la quaffle (pilota ofensiva) per un dels cercles

·      2 colpejadors: llencen el bludge (pilota defensiva) als jugadors contraris per fer-los caure

·      1 guardià: vigila els cercles del seu equip

·      1 buscador: ha d’agafar l’snitch

Quan un jugador és tocat per una bludge està fora de joc fins que toca els seus cercles.

 

Puntuació 10 punts per cada pilota passada entre els cercles de l’altre equip
30 punts per capturar l’snitch. A més a més agafar-la comporta la fi del partit