Durant un sopar a casa meva amb uns amics, va sortir el tema de les emocions. Tothom posava exemples de moments conflictius i vam polemitzar si ara els joves ho tenien més en compte. Com a mínim, ara en parlem i tenim l’oportunitat de poder decidir si és o no important per al dia a dia.
Resulta que segons Gardner hi ha multiplicitat d’intel·ligències i que no només es poden aprendre sinó que tothom en té en major o menor intensitat. Tothom és intel·ligent. Penso que aquesta idea és revolucionària: ja no podem dividir les persones en llestes i tontes, sinó fixar-nos en què apassiona a cadascú de nosaltres i posar els mitjans per a portar-ho a terme. La intel·ligència és viure amb pau interior assaborint cada instant. També és la capacitat d’entendre. Les intel·ligències són: la verbal, la lògicomatemàtica, l’espacial, la musical, la cinestèsica, la interpersonal i la intrapersonal.
Recordo una conversa amb algú que parlava del Messi com un crack en el futbol però com una persona limitada en els altres aspectes, donant-li més importància als enginyers, arquitectes, enginyers de telecomunicacions, etc.
Respecte a l’emoció, és emovere en llatí, que vol dir agitar. Les emocions ens mouen a l’acció, bàsic per al coaching, ja que tenen una repercussió física. Com a principals hi ha les positives (alegria i afecte) i les negatives (por, ira i tristesa). Totes elles són fonamentals i s’han de gestionar, no pas reprimir.
Les emocions positives ens fan més feliços i les negatives ens empenyen a enfrontar-nos als reptes que tenim davant. Aquestes emocions poden estar barrejades. Per exemple, una mescla d’ira i d’alegria ens dóna una sensació de revenja molt usual a l’esport.
Pedrosa, un campió feliç
En l’última cursa de Moto GP a Jerez, Dani Pedrosa va dir: “Un pilot content és un pilot ràpid”. Aquesta frase denota que ara es pren la vida de forma més positiva, amb sentit de l’humor, sense preocupar-se, gaudint de cada moment i enfrontant-se als problemes com a reptes.
Així doncs, li ha disminuït la por i li ha augmentat l’autoconfiança sense pensar en tot allò que pot perdre, sinó en tot allò que és i que fa. En conseqüència, assoleix els reptes més fàcilment perquè dalt de la moto també està molt bé.
Les habilitats del coaching
Molta responsabilitat d’això la té el seu amic i ex pilot Sete Gibernau, que exerceix de coach, com a inspirador, i també aplicant les habilitats del coaching que són:
- Creen sintonia. Es nota que tenen feeling.
- Utilitzen preguntes potents que facin moure, que emocionin.
- Creen una atmosfera optimista i esperançadora.
- Creen consciència del potencial del pilot. Els aspectes que estan amagats, afloren.
- Porten cap a l’autoconeixement, també en referència a les emocions
- Aprenen a ser empàtics i assertius
- S’enfronten als reptes amb sentit de l’humor
Només aplicant aquests aspectes la perspectiva de la vida canvia i es veu tot menys apocalíptic i molt més passional.
Podem aprendre a ser intel·ligents emocionalment
Hi ha 5 maneres de desenvolupar la intel·ligència emocional, que ens permetrà fruir molt millor d’allò que fem i obtenir millors resultats.
- Ajudar dóna sentit a allò que fas i t’apropa als altres.
- Bon humor relativitza el que et passa i et fa està més en calma, més feliç.
- Jugar et permet ser tu mateix, gaudir.
- Escoltar als altres activament, et fa sintonitzar, aprendre, millorar.
- Sintonitzar et permet socialitzar-te millor, ser més feliç.
Semblen aspectes molt simples i són cabdals per sentir-te més feliç amb tu mateix. Es tracta de valorar allò que ets i no pas allò que tens o aconsegueixes. Després vénen els èxits individuals.
Així doncs, la Intel·ligència Emocional ens permet millorar la capacitat d’automotivar-nos, ésser més resilients, gestionar la frustració amb eficàcia, controlar els impulsos, ser agraït amb tu mateix i amb els altres, regular els estats d’ànim, controlar l’angoixa, empatitzar amb els altres i confiar amb els altres.
Tots aquests aspectes milloren a l’esportista també com a persona i el fa molt més potent per assolir tot allò que vol. Pensem que fem el que fem per voluntat pròpia, doncs fem-ho bé i contents.
La Intel·ligència Emocional la podem ubicar dins de les intel·ligències interpersonal i intrapersonal perquè tenen 5 competències:
- Reconèixer les pròpies emocions
- La capacitat de gestionar les emocions
- La capacitat d’automotivar-nos. Fluir
- Reconèixer les emocions dels altres amb empatia
- Gestió eficaç de les emocions
Podem dir que, si tens aquestes intel·ligències molt desenvolupades, la IE també hi estarà inclosa. Si no és així, la pots aprendre per millorar com a persona i com a esportista.
La formació esportiva i el creixement del bambú
És molt important dins l’esport, i concretament en la formació, gestionar els esportistes joves, els seus pares i mares, així com les persones del club, i generar calma, tranquil·litat i esperança per què cada nen i nena millori al seu ritme. La IE és bàsica perquè cada nen tregui tot el seu potencial gaudint cada dia.
Hi ha una metàfora molt adient per parlar d’això i és “el creixement del bambú”, que podem identificar directament amb el creixement dels nens i nenes i del seu respectiu potencial.
El bambú és un arbre hindú i és el que creix més de tot el planeta, tot i que si plantes una llavor, la regues i la cuides, durant mesos no creix ni un centímetre. Podem pensar: “La terra no és bona, potser és cosa del clima, potser vol un altre ambient, o sóc jo, que sóc un inútil!”. Res de tot això. El bambú els 7 primers anys avança cap avall, s’està preparant pel seu creixement. I de cop i volta creix fins a 32 metres!!!
Podem dir que l’èxit resideix en ell mateix. En preparar-se apropiadament i amb paciència, el predestina a l’èxit. Nosaltres podem decidir ésser bambú o un altre arbre. Quin volem ser?