Els informes elaborats pel periodista de La Fosbury Roger Castillo volen reflectir amb la major precisió possible el model d’informació esportiva de les televisions públiques del nostre país. Les dues televisions escollides han consolidat els seus informatius en català com a espais de referència i des de La Fosbury proposem fer-ne una lectura crítica per tal de contribuir, amb el nostre granet de sorra, a enfortir uns mitjans públics que són imprescindibles per al nostre país.
Els espais analitzats constaten el predomini del futbol per davant de qualsevol altra modalitat esportiva, així com la preeminència de l’esport masculí, que eclipsa i empetiteix el paper de les dones esportistes.
Per tal de tenir una mostra representativa dels espais analitzats els informes compten amb l’estudi del bloc d’esports de 100 informatius. Les dates escollides són les mateixes que les emprades el 2016 en el primer estudi sobre el TN Esports de TV3, per tal de poder comptar amb esdeveniments esportius similars que ajudin a fer possible la comparació entre dos anys consecutius. Només la presència dels Jocs Paralímpics de 2016 i del referèndum de l’1 d’octubre al 2017 desvirtuen aquest objectiu de cercar el major número de paral·lelismes possibles entre un estudi i l’altre.
IB3 TV també compta amb un anàlisi dels seus informatius d’esports
En tots dos casos hem fet un recompte dels minuts i segons destinats a cada informació en funció dels dos barems explicats anteriorment: esport i gènere. En el cas de TV3 cal afegir-hi la notícia de portada (IB3 en fa un ús molt més dinàmic) i l’estudi d’alguns paràmetres (clubs, competicions, temàtica) que poden ajudar a dibuixar un mapa més precís de la informació tramesa. En total hem repassat pràcticament 2.000 minuts d’informació esportiva: 1.135 minuts a IB3 i 843 a TV3. Esperem que la successió d’informes que us presentem sigui del vostre interès.
Els resultats d’IB3 els hem fet públics aquest dimecres 18 d’octubre a la tarda. Els trobareu aquí:
També us convidem a llegir les propostes que fem adreçades majoritàriament als mitjans per capgirar la situació actual.