Veient a Marc Márquez al lloc més alt del podi dia sí dia també els aficionats més joves del món del motor podrien pensar que un català dominant la màxima categoria del Mundial de motos és una cosa ben normal. Els que són només una miqueta més veterans saben que això fins fa pocs anys era gairebé impensable. Àlex Crivillé (Seva, 1970), va ser l’encarregat d’obrir el camí convertint-se el 1999 en el primer pilot català en guanyar el Mundial de 500 cc.
Ja el 1992, en la temporada del seu debut a la màxima cilindrada, Crivillé s’havia convertit en el primer pilot català capaç de guanyar un gran premi amb la seva victòria a l’històric circuit d’Assen. Més endavant, Crivillé va passar a formar part de l’equip oficial d’Honda, on va viure durant anys a l’ombra de Mick Doohan, dominador absolut de la competició en aquella època.
A prop de la victòria però sense arribar-hi mai, Crivillé va ser l’etern aspirant fins que el 1999 va canviar la seva sort. La temporada va començar amb dues victòries de Kenny Roberts Jr. i a la tercera cursa, a Jérez, va arribar el cop que marcaria la temporada. Mick Doohan va tenir un greu accident que fins i tot el va obligar a retirar-se. Era un ara o mai per Crivillé, que sense Doohan ho tenia tot de cara per ser campió.
I el pilot de Seva no va desaprofitar l’oportunitat. Ja al mateix Gran Premi de Jérez es va endur la victòria. Crivillé va cimentar el seu títol de campió guanyant consecutivament des d’aquesta tercera prova fins la sisena, en la que va poder gaudir del triomf al Circuit de Catalunya. Més endavant, Crivillé va guanyar un parell més de curses i es va mantenir sòlid en el liderat.
Darrere seu no li van poder seguir el ritme ni Kenny Roberts Jr., ni Tadayuki Okada ni Max Biaggi. En el penúltim gran premi de l’any, a Brasil, Crivillé en va tenir prou amb una patida sisena posició per assegurar-se el campionat mundial de 1999, un any doblement celebrat pel motociclisme català gràcies a la victòria d’Emili Alzamora en la categoria dels 125 cc.