Una obra amb elements habituals sonors com poden ser els instruments de vent, percussió o els teclats, però amb dos elements clau que no ho són tant d’habituals: nombroses pilotes de bàsquet i els joves que l’executaran.
I és que tant l’espectacle com el projecte Basket Beat van molt més enllà de fer música amb pilotes. Iniciat el 2009 pel musicoterapeuta i educador social Josep Maria Aragay, aquest projecte artístic busca per una banda apropar l’art (com a espectadors, però també com a actors) als públics menys habituals, i per una altra banda iniciar processos educatius amb intencionalitat transformadora: tal i com diu el seu lema: (Esport), Art, Educació i Acció Social.
Perquè amb pilotes de bàsquet?
Tal i com explica en Josep Maria, la introducció de la pilota de bàsquet com a element principal aconsegueix de manera molt ràpida establir un contacte amb els joves. És un instrument que tots coneixen, que els vincula als records de la infància, als records del joc; ben al contrari del que suposaria introduir-los un nou element musical amb totes les seves complexitats.
I així, amb aquest conjunt de pilotes de bàsquet, aplicar una metodologia amb una intencionalitat clara: canviar-ho tot, empoderar uns joves a qui habitualment mai ningú els dóna veu, utilitzar el que passa en les activitats de BasketBeat per aprendre a aprendre i per ser millors companys.
On i quan?
En aquests gairebé deu anys de projecte, el nombre de persones a qui s’adreça aquesta estimulant metodologia no para de créixer. I és que a part dels tallers socioeducatius en centres escolars d’alta complexitat o en centres penitenciaris, que serien la base en la qual s’ha focalitzat Basket Beat, aquest s’apropa actualment a d’altres sectors com poden ser l’universitari (mitjançant formacions en l’àmbit de l’educació i les arts) o el laboral (mitjançant sessions de treball en equip per a equips de treball).
Alguns hem pogut conèixer de ben a prop el projecte Basket Beat aquest cap de setmana (divendres 23 i dissabte 24, 20:00h.) al Teatre Mercat de les Flors de la capital catalana, amb aquest espectacle que dansa, música i dramaturgia. Una obra en la qual s’hi interseccionen escenes reals i fictícies sobre el conflicte entre l’individu i el col·lectiu. Aquí el nom: “Un nosaltres abans que un jo”.
I per als qui ja teníeu plans per aquest cap de setmana, no us preocupeu: teniu una nova oportunitat el divendres 20 d’abril al Kursaal de Manresa.
Que el ritme no s’aturi!