1.259 km repartits en set etapes i 25 ports de muntanya. Hi trobem alguns clàssics, com la sortida de Calella o l’arribada a La Molina i altres novetats destacades, com ara la presència a la Vall d’Aran per primer cop en els darrers 25 anys. Per ser una mica perepunyetes, hi trobem a faltar ascensions de la duresa del Mont Caro o bé la bucòlica contrarellotge per equips pel Pla de l’Estany, etapes ambdues de l’any passat, però cal reconèixer que el recorregut és complet, passant per les quatre demarcacions del país.
Un recorregut que pot multiplicar la seva duresa degut a la previsió meteorològica per a la setmana del 19 al 25 de març. Si els pronòstics es compleixen, la primavera pot arribar amb una onada de fred que faci baixar els termòmetres en picat. Això, unit a les quatre etapes que trepitgen territori pirinenc, pot fer que els ciclistes pateixin les baixes temperatures i fins i tot obre la porta a possibles cancel·lacions de finals d’etapa si hi ha nevades. No seria la primera vegada: són els riscos que té fer la prova a finals de març.
Sigui com sigui, ens esperen set etapes molt prometedores. Repassem-les!
1a etapa: Calella-Calella (152 km)
Una vegada més, Calella serà el punt de sortida i arribada de la primera etapa de la Volta. A diferència d’altres anys, l’organització ha preparat un recorregut suau tan sols alterat per l’Alt de Collsacreu, un tercera categoria que a 18 km de la meta convida a provar l’escapada. Si ningú aconsegueix deixar enrere el pilot serà la primera oportunitat per als velocistes.
2a etapa: Mataró-Valls (175 km)
Del Maresme a l’Alt Camp, la cursa travessarà mig país en un recorregut a priori plàcid que pot animar-se als últims quilòmetres. Abans d’arribar a Valls, els corredors hauran d’afrontar el coll de Lilla, 4,2 km d’ascensió que poden ser decisius perquè es coronarà a només 10 km de l’arribada.
3a etapa: Sant Cugat del Vallès-Vallter 2000 (199 km)
L’etapa reina de la Volta 2018, amb tres ports de primera categoria i un de categoria especial. El grup sortirà del Vallès per dirigir-se a Osona, on començarà la primera ascensió de la jornada, al coll de Bracons, amb rampes màximes del 15%. D’allà, els corredors enfilaran el camí cap a l’Alta Garrotxa, on esperen carreteres estretes i dos pujades més, el port d’Oix i el port de Rocabruna. Tot i ser ascensions curtes, serviran per anar desgastant els participants. Al final, espera l’ascensió a Vallter 2000. 11,2 km amb un desnivell mitjà del 6,5% i rampes de fins al 13% i amb temperatures que poden baixar fàcilment dels zero graus. Qui guanyi al Ripollès té números per endur-se la classificació general de la prova.
4a etapa: Llanars-La Molina (170 km)
Nova jornada amb final en alta muntanya. Si bé l’etapa descendirà cap a Osona i el Berguedà en un primer terme, després els ciclistes hauran d’afrontar l’explosiu Coll de Jou, només 4,8 km però amb un desnivell mitjà del 8% i rampes màximes del 20%; el llarg Coll de la Creueta, amb 20,9 km d’ascensió; i finalment la pujada a La Molina, una ascensió que per l’experiència d’altres anys ja sabem que no crea diferències importants però que es podria complicar segons la meteorologia.
5a etapa: Llívia-Vall d’Aran (212 km)
No s’acaben encara els Pirineus i, des de Llívia, la cursa es dirigirà a la Vall d’Aran, on la prova no passava des de feia 25 anys. El Port del Cantó i el Port de la Creu de Perves enduriran l’etapa més llarga d’aquesta Volta, que finalitzarà creuant el Túnel de Vielha i amb un ràpid descens fins a la meta, situada a la capital aranesa. Novament caldrà estar atents a les condicions meteorològiques.
6a etapa: Vall d’Aran-Torrefarrera (194 km)
De la Vall d’Aran al Segrià, amb dos ports de segona categoria entremig (Viu de Llevata i Àger) que, situats lluny de la meta, no han de ser un impediment perquè els velocistes tinguin una nova oportunitat en una jornada en la que els favorits podran descansar si cal esgotar les forces en l’última etapa.
7a etapa: Barcelona-Barcelona (154 km)
La muntanya de Montjuïc tornarà a acollir el final de l’última etapa de la Volta. Els corredors remuntaran i descendiran el Baix Llobregat per tornar després a la capital catalana. Allà esperen vuit ascensions a l’Alt de Montjuic, decisives si les distàncies en les primeres posicions són molt ajustades.