Després d’abandonar el continent africà per establir-se a l’Amèrica del Sud, el Dakar enceta una nova etapa a partir d’aquest diumenge amb la primera edició del ral·li en territori asiàtic. L’Aràbia Saudita serà l’escenari del ral·li Dakar 2020 que marca el ritme vital de desenes de pilots del nostre país amb un recorregut que tornarà a ser exigent per a tothom.
Aràbia Saudita, un amfitrió mimat des d’Occident
El que marca la primera edició al país islàmic és la pluja de crítiques cap a l’organització per portar la prova esportiva a recórrer un país de lleis que ataquen drets humans bàsics i que participa activament a la guerra del Iemen amb suport econòmic i armamentístic de grans potències occidentals. Una rentada de cara a través de l’esport que també es viu amb la Supercopa Espanyola de futbol i amb grans i luxoses cites en el món del tennis o el ciclisme aquest 2020.
Un cop més, l’espectacle del motor i l’esport prevaldrà sobre els drets humans de la població que viu al territori de pas del Dakar.
Dunes, pistes, navegació
El Dakar 2020 sembla un retorn en part a les experiències viscudes ja fa una pila d’anys en continent africà. Dotze etapes amb un dia de descans a mig camí definiran la classificació general i complicaran la vida a aquells que només somien en creuar la meta final el 17 de gener a Qiddiyah. Sortint des de Jiddah, els primers dies la cursa resseguirà el mar Roig abans d’endinsar-se cap a l’interior de la Península i descobrir un altre desert que esdevindrà dakarià. A grans trets, es podria dir que el primer tram de ral·li estarà marcat per les pistes, pedres, muntanyes, que les etapes probablement decisives es viuran a les dunes del desert i que aquestes ja no desapareixaran fins al final acompanyades d’immensos fora pistes que posaran a prova la navegació dels 572 pilots inscrits enguany.
Amb 7.500 quilòmetres (5.000 de cronometrats), el ral·li Dakar viurà dos dies claus el 15 i 16 de gener amb les dues parts d’una etapa marató que pot ser una autèntica escabetxina. Atenció a la 3a etapa, qualificada com “la més bonica de totes” pel director del ral·li, i a la 6a etapa, la jornada que probablement recorda més al Sahara i als Dakars dels anys 90.
Laia Sanz, camí d’una fita majúscula
En clau catalana cal fer una menció especial a la pilot de Corbera de Llobregat. Ha guanyat les últimes nou edicions del Dakar dalt de la moto en categoria femenina i s’ha convertit en l’esportista més fiable de la competició en completar tots els ral·lis disputats. Sempre rondant el Top 10 i en places de Top 15 de forma habitual en els darrers anys, Sanz té l’objectiu de completar el cercle i guanyar la prova africana americana asiàtica per desena vegada essent ara la punta de llança de la nova aposta de Gas Gas. Enguany és una de les 12 dones inscrites al Dakar 2020 i arriba en molt millor forma que l’any passat a la cursa. Veurem la seva millor versió amb tants quilòmetres de dunes i navegació al davant?
Marc Coma, de director a copilot
Després d’una etapa com a dirigent del Dakar planificant la ruta i gestionant la cursa, Marc Coma tornarà a viure el Dakar des de l’aventura més pura i en un monoplaça on per primera vegada exercirà de copilot. L’al·licient d’aquesta nova etapa, sens dubte, és l’experiència i talent del pilot amb qui forma tàndem: Fernando Alonso. Un duo guanyador en què el pilotatge de l’asturià rebrà una bona dosi d’experiència de la mà de Coma. Sens dubte, el paper del seu cotxe serà una de les grans històries esportives que es viurà a l’Aràbia Saudita. Fins on seran capaços d’arribar?
Més de 30 pilots de casa nostra
Cotxes
Nani Roma torna al Dakar amb un cotxe renovat i fent parella amb Dani Oliveras després del seu subcampionat de 2019. Amb un Borgward que presenta més incògnites que certeses, la parella catalana descarta l’opció de lluitar per la victòria i per les places de podi, atès que els Toyota i els Mini semblen projectes molt més sòlids i fiables. No es pot descartar, però, les opcions de sorpresa del doble guanyador del Dakar en motos (2004) i cotxes (2014) i un dels grans veterans de la prova.
En clau de copilots, més enllà de Coma, opcions reals de brillar per a Lucas Cruz fent parella inseparable amb Carlos Sainz i l’equip X-Raid, buscant un nou triomf com el que ja van obtenir el 2018 amb Peugeot, així com d’Àlex Haro i la seva nova aventura amb Toyota al costat del veterà sud-africà Giniel de Villiers després de la seva etapa amb Nani Roma. En cotxes cal destacar el nou intent d’Isidre Esteve i Txema Villalobos de portar més lluny que ningú l’esport adaptat en el món del motor, la presència del doble de cinema d’acció Jaume Aregall al costat del mediàtic Jesús Calleja, i el ral·li Dakar número 30 de forma consecutiva del molinenc Xavier Foj, qui coneix com ningú la història de la cursa dakariana. Joan Font o Jordi Queraltó també seran protagonistes a l’Aràbia Saudita.
Motos
En motos un dels grans animadors de la cursa tornarà a ser el castellonenc Joan Barreda, qui viu una relació d’amor-odi amb la cursa amb múltiples victòries d’etapa però també amb moltes ensopegades en la lluita per la general. Si no té problemes, pot guanyar el Dakar 2020. Un altre pilot que vol rodar ràpid i lluitar pel Top 10 és el barceloní Joan Pedrero, que arriba després d’encadenar grans resultats durant la tardor i disposat a passar pàgina de l’abandonament prematur de 2019. En la llarga nòmina de pilots de motos destaca el debut de l’especialista lleidatà en enduro Jaume Betriu, el segon intent del pilot del Baix Llobregat Josep Maria Mas i del diabètic valencià Daniel Albero, així com la presència d’Ignacio Sanchis.
SSV
És la modalitat de moda del Dakar i un duo català és favorit al triomf. Ens referim a Gerard Farrés, aquest cop acompanyat d’Armand Monleón. Després de ser tercer en motos el 2017 i segon en la nova categoria l’any passat, Farrés surt a guanyar el Dakar 2020 sense cap mania. Un dels seus rivals serà el nord-català afincat a Andorra Cyril Despres, un dels històrics de la prova que tasta una nova aventura amb il·lusió però alhora amb dubtes del seu potencial real. També caldrà estar atents a les experiències com a copilots de Marc Solà, Rafael Tornabell o Xavier Blanco.
Camions
L’absència de Moi Torrallardona per la no participació de Gerard de Rooy al Dakar 2020 és la notícia més destacada d’enguany. El gran al·licient, però, serà el retorn d’Albert Llovera fent trio amb Ferran Marco i Marc Torres en una nova aventura de l’andorrà al Dakar per superar tots els límits. Caldrà fixar-se en clàssics de la prova com el camió de Jordi Juvanteny (amb Jose Luis Criado i Xavier Domènech), el de Rafael Tibau (amb Ramon Maria Invernon i la família com a suports claus) o el de l’andorrà Jordi Ginesta i estar pendents del retorn d’un dakarià del Sahara com Jordi Esteve ara en camions al costat d’Enric Martí.
En quads, una única presència debutant: l’eivissenc especialista en motos d’aigua Toni Vingut.