Guia del ral·li Dakar 2021

6 minuts de lectura
Prèvia d’un ral·li que compta amb més de cinquanta participants del nostre país.

El Ral·li Dakar 2021 torna per segon any consecutiu a l’Aràbia Saudita per explorar el seu extens desert en un recorregut força diferent al de fa un any. Més del 80% del traçat és completament nou i s’aposta per reduir encara més els trams de pista ràpida que afavoreixen els pilots que disposen d’un millor vehicle.

Recorregut

Amb un pròleg inicial a Jeddah (ciutat d’inici i final del Dakar) que només ha de servir per escalfar motors, la cursa comença de forma efectiva el dia 3 amb una primera etapa de més de 600 quilòmetres per pista i amb paranys ja de navegació. Aquest és l’element clau del Dakar 2021 després que l’organització hagi decidit canviar el sistema dels darrers anys i oferir el roadbook just abans de la sortida, impossibilitant d’aquesta manera que els pilots de cotxes, SSV o camions puguin estudiar el recorregut en les hores prèvies a l’etapa.

Dilluns 4 de gener arribaran les primeres dunes i les primeres pistes de sorra en un escenari que ja no canviarà: el pas pel desert i per les dunes, combinat amb trams de roques i de pilotatge exigent, seran determinants per definir els guanyadors del ral·li. Atents a l’etapa de divendres 8 de gener, prèvia al dia de descans, a les etapes marató de diumenge 10 i dilluns 11 i sobretot a la penúltima etapa del Dakar 2021, que compta amb el tram cronometrat més llarg i en què la cursa torna a endinsar-se plenament a les dunes després d’uns dies de treva.

Les opcions dels pilots de casa nostra

Laia Sanz es presenta a Jeddah amb més incerteses que mai després de superar la malaltia de Lyme aquest 2020. Acumula deu victòries consecutives en categoria femenina i el seu primer objectiu és mantenir la forma i aguantar l’exigència física del ral·li per acabar-lo, tal com sempre ha fet. En motos sempre convé fixar-se en les opcions de Joan Barreda, un pilot ràpid que no acostuma a tenir sort en la lluita per la general i que cada cop més costa imaginar dalt del podi malgrat la seva qualitat. Caldrà estar atents al retorn d’Oriol Mena a la competició i de la millora de Jaume Betriu un cop ha deixat enrere la seva condició de debutant.

En cotxes Nani Roma ha hagut de renunciar a Dani Oliveras com a copilot i sens dubte això és un gerro d’aigua freda per a les seves aspiracions. Compta amb un cotxe molt potent i té tota l’experiència del món al darrere per lluitar entre els millors. Cyril Despres també compta amb un bon cotxe però el seu objectiu és a mig termini construint un projecte Gen-Z que vol canviar la manera d’entendre el Dakar i l’esport de motor en el proper lustre. Farà tantes proves com faci falta. I Isidre Esteve és d’entrada la nota més il·lusionant d’aquest Dakar 2021, per fi amb un cotxe de plenes garanties i l’esperança poc dissimiulada de passar de lluitar pel Top 20 de la general a fer-ho entre els deu millors del ral·li.

Cruz i Farrés, els candidats més clars al triomf

Lucas Cruz i Àlex Haro són candidats a la victòria final en cotxes des del seu lloc ha consagrat de copilots excepcionals. Entre la resta de categories cal fixar-se, sens dubte, en el duo que conformen Gerard Farrés i Armand Monleón en SSV, candidats a guanyar el Dakar 2021 i amb el podi entre cella i cella com a mal menor, així com en Toni Vingut, que ha protagonitzat uns darrers mesos excepcionals amb el quad i que ha de donar un pas endavant entre les dunes de l’Aràbia Saudita.

Aràbia Saudita aposta per l’esport

Durant molts anys aquest país ha comptat amb un cert aïllament internacional a causa de la seva vulneració sistemàtica dels drets humans, però el diner mana i amb certes mesures de cara a la galeria per mostrar-se com un país més modern i obert al món occidental, Aràbia Saudita està treballant per millorar la seva imatge pública. Com acostuma a passar en aquests casos, l’esport s’ha convertit en un dels camins més ràpids per aconseguir-ho i cada gran esdeveniment que organitza aconsegueix anar equilibrant la balança en favor de les virtuts del país i minimitzant els seus defectes.

El Dakar és potser la cirereta del pastís i segurament la prova esportiva que millor aprofita el paratge natural de la zona, però el futbol, el tennis, el golf o el ciclisme s’han incorporat en els darrers mesos a l’oferta esportiva d’elit mundial d’Aràbia Saudita i enguany també s’hi sumarà la Fórmula 1.

Motos

Laia Sanz. Gas Gas. 18a el 2020. 10 victòries en categoria femenina.

Joan Barreda. Monster Energy Honda Team. 7è el 2020 amb una victòria d’etapa.

Jaume Betriu. FN Speed-KTM Team. 14è el 2020 (millor debutant).

Joan Pedrero. FN Speed-Rieju Team. 16è el 2020. Millor resultat. 5è.

Oriol Mena. FN Speed-Rieju Team. Top 10 el 2018 i 2019. Lesionat el 2020.

Tosha Schareina. FN Speed-KTM Team. Debuta al Dakar. 2n al Ral·li Andalusia en classe 2.

Daniel Albero. Team Un diabético en el Dakar. Abandonaments el dos darrers anys.

Marc Calmet. FN Speed-Rieju Team. Debuta al Dakar. Ha sigut campió de Catalunya en resistència i enduro.

Joan Campderà. KTM. Debuta al Dakar. Competeix en categoria original.

Laia Sanz afronta el Dakar 2021 amb una prèvia complicada per la malaltia de Lyme / Mediagé
Laia Sanz afronta el Dakar 2021 amb una prèvia complicada per la malaltia de Lyme / Mediagé

Cotxes

Nani Roma. Bahrain Raid Xtreme. 27è el 2020. Ha guanyat el Dakar en motos i en cotxes. Competirà sense Dani Oliveras com a copilot.

Isidre Esteve (amb Txema Villalobos). Repsol Rally Team. Abandonament el 2020. Té el cotxe més competitiu des del seu retorn al Dakar.

Cyril Despres. Abu Dhabi Racing. L’any passat va abandonar en SSV. Ha sigut 3r en cotxes i pentacampió en motos. Treballa per participar el 2022 amb un cotxe d’hidrogen.

Joan Font (amb Sergi Brugué). FN Speed Team. 54è el 2020 (3r en categoria T2.2).

Altres copilots:

Lucas Cruz. X-Raid Mini JCW Team. Guanyador amb Carlos Sainz del Dakar 2020.

Àlex Haro. Toyota Gazoo Racing. 5è amb Giniel de Villiers el 2020. 2n el 2019 amb Nani Roma.

Quads

Toni Vingut. Visit Sant Antoni-Eivissa. Abandonament en el seu debut el 2020. Vigent campió de la copa del món de baixes.

SSV

Gerard Farrés (amb Armand Monleón). Monster Energy Can-Am. 11è el 2020, 2n el 2019 i podi també en motos.

Santi Navarro (amb Marc Solà). FN Speed Team. 10è el 2020. Patró d’equip del FN Speed Team.

Emilio Ferrando (amb Eduardo Aragón). Graphenano Racing Team. Va debutar el 2019 amb un abandonament.

Gaël Queralt. FN Speed Team. Debuta al Dakar. El seu copilot, l’argentí Juan Silva, va guanyar el Dakar el 2019 en UTV Open.

Altres copilots:

Oriol Vidal. FN Speed – Black Horse Team. 2n el 2019 en una categoria secundària. Copilot del pilot local Saleh Alsaif.

Víctor González. FN Speed Team. Debuta. Copilot de Juan Miguel Fidel Medero.

Xavier Blanco. Buggy Masters Team Rodamoto. Copilot de Ricardo Ramilo. El 2020 va ser sisè com a copilot de Chus Puras.

Rafael Tornabell. Xtremeplus Polaris Factory Team. Copilot de Ferdinando Brachetti. Suma 25 participacions al Dakar.

Mostra del FN Speed Team, un equip amb molts pilots des de Llagostera al Dakar 2021
Mostra del FN Speed Team, un equip amb molts pilots des de Llagostera al Dakar 2021

Camions

Jordi Ginesta. Team Boucou. 31 participacions al Dakar. Vehicle d’assistència.

Àlex Aguirregaviria (amb Francesc Salisi i Pau Navarro). FN Speed – Epsilon Team. 10 participacions al Dakar. Navarro debuta a la prova amb només 16 anys.

Jordi Esteve (amb Rafael Tibau i Arnald Bastida). Bahrain Raid Xtreme. L’any passat va abandonar. Suport a Nani Roma i Sebastian Loeb.

Jordi Juvanteny (amb José Luis Criado). KH7 Epsilon. Porten dos victòries consecutives en categoria 6×6. Han perdut Jordi Ballbé per positiu per Covid-19.

Javier Jacoste (amb Jordi Celma i Lluís Rosa). Team Boucou. Han perdut el pilot titular Francesc Ester per positiu per Covid-19. Reemplaçat per Celma.

Altres copilots i mecànics

David Lamelas. Team Boucou. L’andorrà acompanya en vehicle d’assistència a Thomas Robineau.

Rafael Tibau. X-Raid Team. Acompanya a Michael Baumann. Va ser 19è amb Pep Sabaté l’any 2018.

Dakar Classic

És una de les novetats d’aquest Dakar 2021. Una competició que comptarà amb la participació d’una trentena de pilots amb cotxes i camions dels anys 80 i 90. Vehicles històrics presents al Dakar en una crida oberta a la nostàlgia amb etapes paral·leles a la resta de categories del Dakar, amb recorreguts específics, sortida compartida amb els pilots de cotxes i vivències nocturnes menys confortables que la resta de participants. En aquesta categoria que rememora el Dakar d’abans comptarà amb la participació de Joan Donatiu (amb Pere Serrat), Pere Barrios (amb Helena Tarruell), Andreu Vidal (amb Pere Maimi), Joan Llopis (amb Francesc Guillem), Miquel Àngel Boet (amb Àlex Rabell) i Juan Roura (amb Oscar Gonçalves).