Un moment espectacular del RACCRally Catalunya d'edicions passades. Foto: RACC

La Costa Daurada dicta sentència

3 minuts de lectura
L’expectació és màxima i tot i l’ensurt dels efectes desbocats de la llevantada, tots els trams estan assegurats. Del Rally Catalunya se’n va parlar fa setmanes, en fer-se públic que l’any que ve saltarà del calendari. Però ja llavors s’anticipava que el d’aquest 2019 apuntava a ser memorable. I esportivament és el més decisiu i suggerent que es recorda.

La gran prova de ral·li es disputarà entre els dies 24 i 27 d’octubre i té com a epicentres Salou i el parc temàtic i d’oci PortAventura World. És l’edició que fa 55, la tretzena i penúltima del campionat mundial i els principals favorits hi arriben separats per molt pocs punts. Aquesta és la gran diferència. “El RallyRACC és l’única prova de tot el mundial amb recorregut mixt terra-asfalt i també un dels ral·lis amb els millors trams sobre asfalt del campionat. Aquesta configuració, que es manté des de fa deu edicions consecutives, ofereix dificultat als equips i gran espectacularitat als aficionats”, assegura l’organitzador.

El recorregut del 55 RallyRACC resumeix les característiques que l’han fet famós en l’última dècada: la dificultat sumada a un ritme elevat que ha rebut elogis per la seva alta selectivitat. L’itinerari consta de 1.288,85 km, dels quals 325,56 corresponen a 17 trams cronometrats de velocitat, 6 d’ells sobre terra i 11 sobre asfalt, entre ells l’especial urbana de Salou.

La clau, el recorregut mixt

El RallyRacc Catalunya-Costa Daurada és esperat, reconegut i temut pel seu recorregut mixt, característica que el converteix en únic en el Campionat del Món. El divendres els pilots tindran l’oportunitat de competir sobre terra i el dissabte i el diumenge s’enfrontaran als selectius trams d’asfalt. D’aquesta manera, s’afegeix emoció a una prova que ja de per si mateixa compta amb aquest ingredient en tractar-se de la penúltima de la temporada i en la qual es pot decidir el títol mundial.

Un moment espectacular del RACCRally Catalunya d’edicions passades. Foto: RACC

L’acció començarà el dijous 24 d’octubre amb el Shakedown i, després de completar 325,56 km cronometrats dividits en 3 dies i 17 especials, el ral·li conclourà el diumenge amb la icònica imatge del podi de Salou.

Tänak vol fer història

Esportivament, hi ha una evidència de perquè pot ser una edició memorable. I és que l’estonià Ott Tänak sembla disposat a trencar aquesta temporada l’hegemonia dels Sébastien, Loeb i Ogier, que han aconseguit tots els títols mundials de pilots en els últims 15 anys, amb 9 per a Loeb i 6 per a Ogier des de l’any 2004. Des del 2003 que no alça el títol algú que no sigui francès.

En ratxa

El pilot de Toyota Gazoo Racing WRT ha guanyat sis ral·lis dels dotze disputats fins avui amb victòries a Suècia, Xile, Portugal, Finlàndia, Alemanya i Gal.les, a les quals cal afegir els dos podis a Monte-Carlo (tercer) i Mèxic (segon). L’estonià de Toyota és el líder provisional i en el RallyRACC podria proclamar-se campió per primera vegada en la seva trajectòria.

El triomf de Sébastien Ogier (Citroën) a Turquia, al costat de les seves victòries a Monte-Carlo i Mèxic, situen en l’òrbita d’un nou títol al francès del Citroën Total WRT, perquè Thierry Neuville (Hyundai) s’ha despenjat una mica més i ho té complicat. El belga del Hyundai Shell Mobis WRT és el tercer pilot que ha aconseguit més d’una victòria aquest any, en fer-ho a França i a l’Argentina, per la qual cosa els tres són ja els únics que poden aspirar al títol de pilots. Després del RallyRACC només quedarà Austràlia per disputar.

Dani Sordo, clau pel campionat de constructors

L’altre guanyador en les proves celebrades fins a Turquia és l’espanyol Dani Sordo, que aconseguia la seva segona victòria en el mundial en el Ral·li d’Itàlia-Sardenya, precisament en una prova on Ott Tänak cedia la seva primera plaça provisional en l’últim tram a causa d’una avaria. La presència del pilot espanyol serà clau per a Hyundai, perquè arribarà molt motivat tot i que aquesta temporada no està realitzant el calendari complet, però si que ha destacat en la majoria de ral·lis en les quals ha participat i ha sumat punts molt importants per a Hyundai, que a més lidera provisionalment l’apartat de Constructors per davant de Toyota per un reduit marge de 8 punts.

Un moment espectacular del RACCRally Catalunya d’edicions passades. Foto: RACC
Una altra dada interessant a destacar és la gran regularitat dels tres candidats al títol, perquè tant Tänak com Ogier han pogut sumar punts en totes les proves mentre Neuville registrava un únic abandonament a Xile. A més, Ogier és l’únic que ja sap el que és guanyar en el RallyRACC, concretament en les edicions de 2013, 2014 i 2016, cosa que encara no han pogut fer ni Tänak ni Neuville en una prova que en els últims quatre anys ha registrat guanyadors diferents, en alguns casos amb sorpreses en el desenllaç final, per la qual cosa es preveu molta emoció i incertesa al llarg dels tres dies de cursa.