El Ral·li de Catalunya manté l’aposta per la sostenibilitat

2 minuts de lectura
El campionat del món de ral·lis ha visitat Catalunya per 31è any consecutiu en una edició marcada pel triomf del veterà Sébastien Loeb.

El pilot alsacià ha sorprès els tres pilots que lluiten per endur-se el triomf a la general del mundial i en la penúltima prova de l’any ha tornat a demostrar el seu talent aconseguint el novè triomf de la seva trajectòria a Catalunya. Una victòria al costat de l’inseparable Daniel Elena que ha arribat en l’única cursa que ha disputat aquest 2018 al campionat del món WRC. Més enllà de l’espectacle esportiu, i del bon rendiment del duo català format per Nil Solans i Marc Martí en WRC2, la 54a edició del Ral·li Catalunya – Costa Daurada ha estat marcat per l’aposta per minimitzar l’impacte de la prova envers el medi ambient.

L’any 2017 el Ral·li va rebre el grau d’excel·lència en el programa de sostenibilitat de la FIA, el màxim reconeixement cap a les mesures per a preservar el medi ambient dutes a terme per l’organització que dirigeix Aman Barfull. Aquesta distinció, que també ostenten altres ral·lis arreu del món, constata l’existència d’un conflicte entre la prova esportiva i les seves conseqüències cap al territori i la voluntat de minimitzar l’impacte mediambiental del ral·li.

L’any passat el pas endavant de la prova del RACC va notar-se en la distribució de contenidors de reciclatge en diferents trams del recorregut així com al Parc d’assistència ubicat a Port Aventura per tal d’emmagatzemar tots els materials no contaminants generats pels equips participants o el públic assistent. També amb l’ús de motos elèctriques i una flota de vehicles híbrids per resoldre la mobilitat obligada dels organitzadors, atenent a criteris mediambientals.

Enguany s’ha mantingut l’aposta per fer un ral·li més sostenible. El Parc d’assistència ha comptat amb contenidors per al reciclatge de residus especials (olis, penumàtics o líquid de frens, per exemple) i s’ha obligat als equips a col·locar una coberta de plàstic sota els cotxes per realitzar les tasques de mecànica i manteniment. S’han llançat, a més, consells dirigits al públic: “evita al màxim la producció de residus i els que no puguis evitar, diposita’ls al contenidor adequat”, “comparteix desplaçaments amb cotxe”, “respecta l’entorn”, “prioritza els suports digitals per sobre de l’ús de paper” o bé “redueix el consum d’aigua i d’energia”.

Un dels cartells de conscienciació instal·lats el 2017

Una de les mesures més singulars ha estat el càlcul de la petjada de CO2 que genera el ral·li. Amb l’objectiu de minimitzar-la, el RACC ha avaluat l’impacte mediambiental de l’edició de 2017 i ha constatat que segons les dades de consum energètic, d’emissions de CO2 i de residus, l’organització genera un 10,92% de l’impacte, els equips participants un 26,56%, i el públic un 62,52%.

La petjada de carboni

Aquest 2018 diversos voluntaris han posat a disposició dels espectadors un mecanisme de compensació voluntària i individual d’emissions de CO2 per disminuir la petjada de carboni que produïen. En el moment de la consulta podien calcular les seves emissions, el cost derivat i també triar a quins projectes mediambientals volien destinar la seva compensació econòmica d’una llista proposada per Clean CO2 de Lavola.

La Generalitat de Catalunya també ha dut a terme un dispositiu especial atès que el Ral·li travessava diversos espais protegits qualificats d’Espai d’Interès Natural (des de la Serra de Tivissa-Vandellòs a la Ribera de l’Algars). Fins a 85 persones entre agents rurals i personal de comunicacions s’han desplegat durant el ral·li per controlar els possibles efectes directes i indirectes de la prova esportiva cap al medi ambient.

Lluny encara d’una experiència com la proposada per Som Mobilitat i el seu ral·li d’eficiència energètica, el Ral·li de Catalunya continua fent passes per minimitzar el seu impacte cap al territori i el medi ambient.