Idees per al confinament: subscriure’s al periodisme compromès

4 minuts de lectura
Aquest dijous és Sant Jordi. Sant Jordi confinat, Sant Jordi heterodox. El que segurament és l’ocasió festiva més transversal i preciosa del calendari compartit a casa nostra serà enguany una diada amb un asterisc gegant i capriciós que condiciona la bellesa intrínseca de la jornada. Els temps de confinament neguen tots els elements de l’escenografia de cada diada de Sant Jordi. Ens queda la certesa que aquest dijous serà el 23 d’abril i les petites mostres de resistència que puguem oposar com a consumidors. D’això tenim ganes de parlar.

La diada de Sant Jordi és la gran festa del llibre. Una ocasió de veneració consuetudinària de la lectura, el compartir gustos i regals, d’estima per la lectura i la cultura. El ressò d’una ocasió tan especial al voltant de l’element més primogènit del món de la cultura traspassa fronteres enllà, vulguin on vulguin dibuixar la línia separadora de torn. Les xifres de vendes de llibres del dia són espectaculars i expliquen el context especial d’aquest Sant Jordi accidentat del 2020: el sector proposa traslladar tota la festivitat al carrer –parades, passejos, firmes i el maridatge amb la rosa– al 23 de juliol. De la primavera a la canícula.

Però mentrestant i com un acte reflex del sempre ferit i resilient sector llibreter han sorgit moltes iniciatives per tal de no perdre l’ocasió ja ara. Des de compres en diferit a iniciatives dipositàries de confiança en un sector que segueix barrat. Tot el que sigui fomentar la lectura mereix atenció, confiança i generositat.

Periodisme compromès i literari

Al costat del llibre i sense aspirar ni a la seva naturalesa o pàtina, hi ha un segment de premsa entre literària i compromesa que, ni que sigui per inspiració romàntica o conceptual, també se sent seva la diada de Sant Jordi. Sabem de què parlem a la Fosbury on en diades dels darrers anys hem estat a parades per ser al carrer el dia que la gent ens disposa amb entusiasme a trobar els relats escrits més adients. Volem ser-hi quan es comparteix lectura.

I en aquest estrany 23 d’abril sense parades ens proposem de parar la nostra pròpia amb els projectes de periodisme compromès que creiem recomanables i que, certament, també poden brillar al costat de la rosa consuetudinària. Si no regales llibres, regala revistes.

En proposem alguns casos:

Ja fa un any que Sorora va començar a caminar com a revista trimestral sobre l’esport en clau femenina. Impuls, redacció, motivació i convicció plenament feminista per fer-se lloc en un món –el del periodisme esportiu– on massa cops el biaix de gènere sempre intrínsec i impossible d’eradicar. Sorora és sinònim d’empoderament, de capgirar la situació i d’apostar per una manera d’entendre el periodisme i l’esport amb la que ens sentim ben còmodes.

El ciclisme potser és l’esport preferit de més membres de la nostra redacció. És lògic i normal doncs que tinguem com a referent i vulguem fer pinya a favor del projecte de Volata, gent amiga, enamoradissa del món de la bicicleta i amb un gran compromís editorial amb la qualitat. Volata és una revista deliciosa i col·leccionable i des de fa alguns mesos també un local al Poble Sec on esperem poder anar ben aviat.


 

De la factoria de la futbolera Panenka –de la que no parlarem per motius obvis– ja han sortit tres números d’aquesta revista dedicada al rugbi, un dels esports que poden ser més definitoris del concepte de “cultura esportiva pròpia”. És difícil no caure al tòpic del tercer temps, però la lectura dels seus reportatges i anàlisis entren tant bé com el suc de civada després d’un bon matx.

Una de les nostres publicacions preferides, exemple de segment esportiu –el de la muntanya– perfectament articular al seu voltant. La Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya edita aquesta joia bimensual, que és del tot interessant fins i tot en cas que no tinguis llicència excursionista ni pràctica habitual en alçada. Difusió, història, reflexió o imatge són ingredients ben maridats. Una publicació exemplar.

No forma part de la premsa esportiva en sí, tot i que la seva gran majoria d’autors sí que són periodistes o esportistes. Refem el camí entre els llibres i la premsa per anar a la col·lecció ‘Fora de joc’ de Cossetània on trobem referenciats bona part de llibres plenament interessants –tot i que n’hi ha massa de futbol, pel nostre gust– que poden servir per un Sant Jordi o qualsevol altre dia de l’any. De la mateixa manera que aplaudim i recomanem les publicacions periòdiques que ens agraden volem mencionar aquesta col·lecció com a línia editorial necessària per engreixar la cultura esportiva d’aquest país.