Les bales (o boletes o bolles) són un dels elements de joc que ràpidament ens transporten a la infantesa. El joc de fer punteria, col·leccionar-ne d’acolorides i d’estranyes i fins i tot les incipients juguesques per quedar-se les bales d’altri en funció del resultat d’una partida formen part d’un imaginari col·lectiu. Fa uns quants anys una cursa de bales es va fer viral a internet pel vertiginós recorregut que havien de recórrer les peces i per la narració esportiva que l’acompanyava. Allò que semblava una proposta singular s’ha convertit en els darrers anys en un model d’èxit que ha experimentat un autèntic boom durant el confinament. Davant l’absència de curses de tota la vida, les bales han atret a moltíssima gent.
Jelle’s Marble Runs és el motor de les curses de bales popularitzades a Youtube i deu el seu nom al creador de la iniciativa, Jelle Bakker, que de mica en mica ha anat sumant més mans al projecte. Per fer-se una idea ràpida del volum que han assolit aquestes proves cal fixar-se en dades impactants: el canal compta amb més d’un milió de subscriptors i els vídeos ja fa mesos que no baixen de les 200.000 visites, arribant a pics de més de 12 milions de reproduccions en algun dels casos. A més, s’han inventat un esport virtual que ja compta amb una competició estel·lar, Morbula One, amb vuit Grans Premis diferents, setze equips i sessions de qualificació incloses.
Aquest model ha captat l’atenció de la potent Fórmula E, que durant el confinament ha decidit establir un vincle amb Jelle’s Marble Runs i ha programat unes quantes curses virutals de bales amb les marques participants al circuit “real”. Les curses compten amb pràcticament tots els ingredients del circuit: classificacions, cursa, sortides de pista, avançaments, el so de les grades i un marcador amb els temps actualitzats permanentment que ajuda a enganxar els aficionats. Els colors de les bales ajuden a identificar els equips i ara mateix, després de tres competicions, és Mercedes qui lidera la general.
Un dels grans èxits de Jelle Bakker són els circuits que crea, que són realment atractius i que combinen diferents superfícies, girs, salts i fins i tot rampes per on s’enfilen les bales abans de recuperar la seva velocitat habitual. L’altre ingredient clau és la narració liderada per Greg Woods, que posa tota l’emoció del món a cada prova.
Els creadors d’aquest model de curses també han ofert vídeos diferents en els darrers anys en clau poliesportiva. El més recent, per exemple, una prova de salt de llargada penjada aquesta setmana. Aquesta aposta per tot l’altre esport inclou disciplines equiparables als 110 metres tanques, als 100 metres lliures de natació, tir amb arc o bé un duel de cúrling. Tot plegat, amb l’etiqueta pròpia de “MarbleLympics”.
Grans dosis d’imaginació combinats amb la perícia per muntar terrenys de joc i circuits reals i donar marge a l’atzar perquè determini en cada cas les bales que s’enduen la victòria. Després del boom del confinament, tot apunta que l’èxit tindrà continuïtat en els propers mesos i anys.