Aquest article és singular dins el projecte de la Fosbury, atès que no respon a la proposta habitual de periodisme esportiu sinó que s’adreça directament al professorat, concretament als tutors i tutores d’instituts d’arreu del país i de forma més específica entre els encarregats de liderar tutories de la franja d’ESO a Catalunya. Atès que un bon grapat d’educadors ens han fet arribar consultes sobre possibles materials per treballar diferents temàtiques dins l’aula, formulem una proposta de dinàmica que uneix esport i perspectiva de gènere i que està plantejada per ser treballada en una única sessió de tutoria des de primer fins a quart d’ESO.
Els referents esportius en clau de gènere
Primera part: en primera persona
Per començar la tutoria exposem a l’aula que avui volem debatre sobre esport. És important no anunciar cap intencionalitat en clau de gènere a l’inici, per no condicionar les respostes ni la part inicial de la dinàmica. El primer pas és copsar la realitat, així que repartim trossos de paper on només demanem dues coses:
- L’esport que practiquen (o el darrer que van practicar).
- Tres noms d’esportistes que coneguin.
Cal demanar que posin el seu nom al full.
A la pissarra es pot fer un recompte ràpid de respostes de la pregunta 1 (de forma anònima anant sumant les respostes del paper o fent un repàs ràpid en veu alta) per disposar d’un primer mapa de la realitat esportiva de la classe. Les respostes a la pregunta 2 les reservem per més endavant.
Segona part: joc de referents
Els plantegem un joc de coneixença d’esportistes i d’hàbits esportius a través d’una proposta de Kahoot! En aquesta fase de la dinàmica seguim fent pivotar el debat en clau exclusivament esportiva. La proposta és molt simple i consta de 10 preguntes. Tot i que està pensat per què cada alumne respongui el qüestionari, també es pot fer per parelles. La proposta de Kahoot! és la següent:
La cinquena i sisena pregunta serveixen per ampliar el marc i fixar-nos en referències de l’esport mundial, la majoria d’ells ja retirats. També trobareu la relació de noms correcta al final. Les següents preguntes, de la 7 a la 10, ens serviran per obrir el debat quan acabem el Kahoot!.
Per cert, pel que fa a al vuitena i desena pregunta, les respostes correctes fan referència a dos nedadors paralímpics (Toni Ponce i Sarai Gascón), tots dos multimedallistes als Jocs i amb un llarg historial d’èxits internacionals.
Tercera part: debat obert i reflexió col·lectiva
El tram final de la tutoria el podem iniciar preguntant si els ha costat més respondre la pregunta vuit (futbolistes homes) o la deu (jugadores de bàsquet dones). En conseqüència, llancem una segona pregunta:
- Per què ens ha costat més identificar les jugadores de bàsquet que els jugadors de futbol?
Un cop comencin a aparèixer arguments, podeu jugar amb algunes dades concretes si us ajuden a guiar el debat:
- A Catalunya les dues federacions esportives amb més llicències són la de futbol (177.423) i la de bàsquet (77.563)
- De cada quatre llicències esportives a Catalunya tres són per a homes (75%) i només una per a dones (25%).
- El futbol “només” és el cinquè esport més practicat entre les dones, després del bàsquet, muntanya i escalada, patinatge i voleibol.
Amb el debat ja obert, és el moment de llançar una nova pregunta important dins la dinàmica d’aquesta tutoria:
- Quants de vosaltres al principi de la classe heu escrit alguna dona quan us he demanat el nom de tres esportistes que coneixeu?
A partir d’aquí, proposem centrar el debat en els referents:
- Quins referents esportius tenim?
- Són diferents entre els nois i les noies?
- Com es construeixen els referents esportius? Per què coneixem els esportistes? On els hem vist?
En aquest moment proposem fixar la mirada en el rol dels mitjans de comunicació i en la desigualtat de gènere en l’esport. Per acompanyar el debat, us proposem fer ús del darrer estudi de l’informe de l’Observatori Crític dels Mitjans impulsat per la Fosbury sobre el bloc d’esports del telenotícies de TV3, un espai prou conegut i de referència contrastada independentment de si se’l miren o no.
- El repartiment del temps al TN Esports és d’un 87,68% per als homes i d’un 12,32% per a les dones.
- En 2 de cada 10 TN Esports no es fa cap menció a dones esportistes. En 4 de cada 10 el temps que tenen en pantalla és inferior als 30 segons. Els homes superen en el 100% de casos aquest temps.
- L’entrenador del FC Barcelona parla tants cops en 100 TN Esports com totes les dones esportistes juntes durant el mateix període de temps.
A partir d’aquestes dades, dinamitzem la part final del debat:
- Considereu que el repartiment del temps en pantalla és just entre homes i dones?
- Portant-ho a l’exageració: si el temps fos del 88% per a dones i del 12% per a homes, creieu que els vostres referents esportius serien els mateixos?
- Què hauria de canviar per què tinguem més dones com a referents esportius? Si n’hi hagués més, creieu que hi hauria més dones fent esport?
- Els mitjans de comunicació tracten de la mateixa manera a dones i homes esportistes?
L’objectiu de la part final del debat és aconseguir que surtin propostes per evitar la desigualtat de gènere en l’esport, sigui de l’àmbit que sigui i si cal anant més enllà del pretext d’aquesta dinàmica. En funció de les instal·lacions i dinàmiques dels patis al vostre centre, podeu analitzar també si hi ha desigualtat de gènere en la pràctica esportiva al pati i quin paper hi juga la distribució de l’espai o el tipus de pistes esportives disponibles.
Conclusió i consells finals
La proposta de contingut per dinamitzar una tutoria que aportem aquí és molt senzilla i conscientment obvia àmbits tan rellevants com la cosificació de les dones o el desigual accés a rols de “poder” com càrrecs d’entrenador o de juntes directives de clubs esportius. L’objectiu és oferir una dinàmica viable que es pugui resoldre en una hora i que ajudi l’alumnat a analitzar la seva relació amb l’esport i amb la informació esportiva des d’una perspectiva crítica en clau de gènere. És un punt de partida.
En cas que seguiu aquesta proposta de tutoria us animem a fer-nos arribar les vostres impressions / propostes de millora a través del correu salta@fosbury.cat indicant-nos el vostre institut i població. Si disposeu del temps suficient per fer-ho, també estarem encantats de rebre al correu un retorn de les respostes de la dues preguntes de la primera part de la dinàmica distingides entre nois i noies.
Si disposem de dades suficients, prepararem un nou material que permeti “retratar” la realitat en relació a la pràctica esportiva i als referents esportius d’arreu del país. Aviat també procurarem penjar aquesta proposta de contingut en format PDF per tal de facilitar-ne el seu ús.