El dissabte 3 de setembre una manifestació rendirà homenatge als dos ciclistes del Club Ciclista Rubí atropellats el diumenge 21 d’agost a Castellbisbal. L’Ajuntament de Rubí i la Federació Catalana de Ciclisme celebraran la concentració per reclamar més seguretat pels ciclistes a les carreteres. L’ens federatiu ja ha anunciat que es personarà com a acusació popular en la causa contra l’autor de l’atropellament.
A La Fosbury hem volgut parlar amb Joaquim Vilaplana (Sant Vicenç dels Horts, 1957) president de la Federació Catalana de Ciclisme, que fa cinquanta anys que va en bicicleta i quan parla ho fa amb coneixement de causa.
Vilaplana comença explicant que després de l’accident es van posar en contacte amb els responsables del Club Ciclista Rubí interessant-se pel que havia passat i pels ciclistes que havien resultat ferits. “Vam acordar amb el Club Ciclista Rubí i amb l’ajuntament de la ciutat fer una manifestació el dissabte dia 3 de setembre a Rubí i esperem una resposta molt positiva. Serà una concentració amb una marxa molt curta dins el terme municipal de Rubí i acabarem a l’ajuntament on es llegiran uns manifests en homenatge a les persones que ens han deixat”.
View this post on Instagram
Malauradament, és la segona que fan aquest any, la primera va ser al març, una concentració de més de 2.000 persones per un accident que hi va haver a la carretera que va de Terrassa a Castellar del Vallès en què va morir una persona. Aleshores es va fer un acte reivindicatiu en el mateix sentit que el de dissabte: “ens preocupa molt perquè no ens hauríem de trobar per aquestes situacions. Intentarem apretar al màxim a totes les autoritats que tenen responsabilitats per evitar que aquestes coses arribin fins on estan arribant”.
El president de la FCC confessa que “la majoria de les carreteres catalanes on hi ha afluència de ciclistes que comparteixen via amb vehicles no són del tot segures, volem que es prenguin mesures més contundents per garantir la seguretat de la gent que va en bici. Una primera reivindicació és aconseguir vies i espais públics en bones condicions per la mobilitat de vianants i ciclistes, que formen un col·lectiu vulnerable. Des de Territori, des de la Generalitat, volem que s’apliquin criteris ciclistes als espais públics quan es faci el projecte d’una via. S’ha de tenir en compte ciclistes i vianants, cosa que ara no s’està tenint en compte, encara no”.
Vilaplana és conscient que després de la pandèmia ha augmentat el número de gent que va en bicicleta: “han descobert que anar en bici és saludable. Parlo de gent que va en bicicleta, no només d’aquells que fan esport per competir, sinó de forma ociosa i saludable, i això és un problema quan hem de compartir espai amb conductors perquè detectem una manca de formació important en els conductors. No són conscients que estan compartint espais i que han de respectar unes normes. Tampoc són conscients que hi ha unes normatives que s’han de conèixer i ells no coneixen. Actualment, no s’està reciclant els conductors de vehicles de motor, quan vas a renovar el carnet ningú t’informa de com estan les noves normatives i s’ha de solucionar perquè no volem conductors que no coneguin les normes de trànsit perquè aleshores són un perill i més els caps de setmana, quan surten conductors que habitualment no utilitzen el vehicle entre setmana i això els fa ser menys hàbils a l’hora de conduir quan tenen ciclistes davant”.
El president segueix explicant que “hi ha conductors que també van en bicicleta i això va a favor nostre perquè saben què és el respecte cap al ciclista. El problema el tenim amb un petit nucli de conductors que a part de no conèixer les normatives agafen el vehicle sent conscients que no estan en condicions de conduir i no passarien els controls d’alcoholèmia i drogues. És el perfil típic de conductor que provoca accidents amb morts”.
Vilaplana continua aprofundint en aquest tema: “nosaltres no volem conductors homicides a les carreteres, els Mossos d’Esquadra i la policia han d’intervenir amb controls més estrictes. El servei català de trànsit, juntament amb el Departament Interior ha d’aplicar mecanismes de control que evitin que el cap de setmana ens trobem conductors homicides a les carreteres. Reivindiquem accions contundents i som conscients que després de les últimes manifestacions s’han incrementat els controls, però pensem que encara són insuficients”. També creu que ens quedem curts en educació viària: “entenc que les persones volen accedir a les vies i es volen treure el carnet de conduir, però s’ha de fer èmfasi en el fet que hauran de compartir espais amb col·lectius vulnerables. De totes maneres em preocupen més les renovacions dels carnets de conduir, que no tenen en compte educar en aquestes noves normatives”.
Concentració i Manifestació de TOT el Col·lectiu Ciclista a Rubí el 3 de Setembrehttps://t.co/nuBDrHnknJ@AjRubi @ccrubi1 pic.twitter.com/PDbjoldjx8
— Federació Catalana de Ciclisme (@ciclismecat) August 25, 2022
Vilaplana afegeix que “quan les coses ja han succeït i són inevitables a vegades hi ha una mancança a l’hora de legislar amb penes baixes. Si es produeixen incidents amb resultats fatals, la llei ho ha de contemplar de forma molt específica, volem que els legisladors baixin al carrer, vegin el que està succeint i actuïn en conseqüència. La Federació Catalana de Ciclisme s’ha presentat com a acusació popular i demanarà la pena màxima en els diferents apartats com és habitual quan hi ha casos de mort. Volem que la Fiscalia demani la pena màxima a causa dels antecedents del conductor i els condicionants de l’accident de Castellbisbal en què el conductor està en presó preventiva”.
“Demanem una justícia efectiva en els casos d’accidents en què hi ha ciclistes que perden la vida. Jutges i fiscals continuen eximint conductors amb resultats positius d’alcoholèmia i drogues quan hauria de ser tot el contrari. Han de ser conscients que quan agafen el vehicle estan agafant una arma de matar i volem que jutges i fiscals actuïn amb contundència. Hi ha penes que van d’un a sis anys i és un marge que a l’hora d’interpretar pot donar peu a una injustícia total. Hi ha marges de quatre a deu anys pel tema d’auxili en el socors, perquè hi ha molts conductors que fugen quan el ciclista podria salvar la vida i creiem la justícia hauria d’actuar amb molta més contundència”.
Per acabar, recorda els cinc punts que sempre reivindiquen: “adequar vies i espais públics, més formació als conductors i conductores, controls policials més estrictes, legislar d’acord amb la realitat actual i justícia efectiva”.
Imatge de portada: @ciclismecat