Ens queixàvem l’any passat que la Volta a Catalunya apostava per un recorregut excessivament repetitiu al d’anteriors edicions, fruit de les limitacions pressupostàries que acaben condicionant l’itinerari. Doncs bé, tot i que aquest 2017 tindrem etapes molt semblants a les d’altres anys, s’ha de reconèixer que la organització ha introduït novetats d’allò més estimulants. La primera, la presència de la cursa a les Terres de l’Ebre (ja tocava!), amb un final d’etapa al temible Mont Caro i l’inici del dia següent a Tortosa. L’altra novetat destacada és la introducció d’una contrarellotge per equips d’allò més interessant al Pla de l’Estany.
De Calella a Barcelona, 1.113 quilòmetres i set etapes amb uns perfils que deixaran ben pocs moments de descans al pilot. Alta muntanya, mitja muntanya, contrarellotge… la Volta 2017 ho té tot. Comprovem-ho!
1a etapa. Calella-Calella (178 km)
Calella serà un any més el punt de partida de la cursa. Que ningú s’esperi un recorregut plàcid pel primer dia. Sis ports de muntanya esperaran els corredors, que del Maresme es desplaçaran cap a la zona del Montseny per acabar tornant a Calella. Entre aquestes sis pujades destaquen l’Alt de Muntanyà i l’Alt de Collformic i, ambdós de primera categoria. A 18 km per l’arribada, l’Alt de Collsacreu, de tercera categoria, pot acabar sent decisiu.
2a etapa. Pla de l’Estany: Banyoles-Banyoles (CRE, 41 km)
A falta de veure-la, aquesta etapa sembla ja tot un encert. Veure competir cada equip vorejant l’Estany de Banyoles pot ser espectacular. Abans però, els vuit ciclistes de cada conjunt hauran de fer un recorregut per les estretes carreteres de l’interior de la comarca del Pla de l’Estany. Fer un mala contrarellotge pot condemnar ja a més d’un favorit de cara a la classificació general.
3a etapa. Mataró-La Molina (188 km)
El pilot tornarà al Maresme per iniciar des de Mataró una etapa que portarà els corredors des de la costa als Pirineus. Després d’un primer centenar de quilòmetres força suaus, els ciclistes s’enfrontaran a l’Alt de Toses, el primer port de primera categoria de la jornada. 6,3 km amb un desnivell mitjà del 7% que deixaran lloc després a l’ascens a l’estació d’esquí de La Molina. Els ciclistes hi passaran de llarg el primer cop per baixar a la plana de la Cerdanya i tornar-hi a pujar ja en l’ascens final. Serà difícil veure-hi grans diferències tenint en compte que no és un port massa dur.
4a etapa. Llívia-Igualada (194 km)
Els ciclistes abandonaran els Pirineus seguint el curs del riu Segre i passant per localitats com la Seu d’Urgell, Organyà o Ponts. D’allà, l’itinerari tombarà cap a Calaf per acabar a Igualada. El recorregut fins la capital de l’Anoia serà força plàcid però comptarà amb el Turó del Puig, un port de segona categoria que, situat a 13 km del final, pot afavorir l’èxit de les escapades.
5a etapa. Valls-Lo Port (182 km)
L’etapa reina de la Volta 2017. Sortint de Valls, els ciclistes s’encararan cap a l’ascens final només amb un obstacle entremig, el Coll de Fatxes, de segona categoria. La pujada al Mont Caro, batejat com a “Lo Port” promet ser èpica. En primer lloc per l’excepcionalitat, perquè la darrera vegada que la Volta hi va pujar va ser el 1991. I, sobretot, per la seva duresa. 8,6 km amb un desnivell mitjà del 9% i rampes de fins al 20%. Ja se’ns fa la boca aigua imaginant a Froome i Contador desafiant-se per les seves corbes de ferradura!
6a etapa. Tortosa-Reus (189 km)
Després de l’esforç de l’ascensió al Caro, els corredors hauran d’afrontar de nou una jornada complicada que partirà de Tortosa. Tres ports de tercera categoria carregaran les cames dels ciclistes abans de l’ascens a l’Alt de La Mussara, un port de primera categoria que, tot i així, pot resultar intranscendent perquè la meta de Reus serà encara a 30 km.
7a etapa. Barcelona-Barcelona (138 km)
Amb la Volta ja estem acostumats a viure una última etapa del tot elèctrica i decisiva. Enguany pot ser el mateix perquè es repetirà el recorregut habitual. Sortida des de Barcelona, recorregut Llobregat amunt fins l’Alt d’Ullastret, per tornar a baixar i començar la clàssica sèrie d’ascensos a l’Alt de Montjuïc. Vuit pujades curtes que en funció de com estigui d’ajustada la classificació poden ser d’allò més emocionants.