Aquest cap de setmana s’ha disputat a Zolder (Bèlgica) el campionat del món de ciclocròs, una disciplina plena de talent que aprofita els mesos d’hivernació del ciclisme de carretera per captivar l’afició. El ciclocròs obliga els esportistes a mostrar tota la seva tècnica dalt la bicicleta en una prova en què es combinen trams de velocitat, trams de descens, de pujades explosives, de fang i d’asfalt, i en què tots han de posar peu a terra i carregar la bicicleta per superar els principals obstacles del recorregut.
Malauradament, però, les enormes victòries de l’holandesa Thalita de Jong i de Wout Van Aert han quedat en segon terme davant el primer cas confirmat per la Unió Ciclista Internacional de dopatge mecànic: un motor ubicat dins la bicicleta. Després d’anys de rumorologia, el primer motor detectat ha estat el de la jove Femke Van den Driessche, campiona d’Europa sub23 i una de les favorites per pujar al podi de la seva categoria a Zolder. La belga va ser desqualificada després que la UCI sospités, primer, i confirmés, més tard, l’existència d’un motoret dins la seva bicicleta.
Bryan Cookson, president de la UCI, ha assenyalat que el frau tecnològic era «evident i innegable» i que estan determinats a lluitar contra aquesta pràctica tramposa. De la seva banda, la jove Van den Driessche ha al·legat que la bicicleta no era seva.
Cancellara, el primer en aixecar sospites
El suís Fabian Cancellara va ser el primer ciclista que va generar polèmica sobre el possible ús d’un motor a la bicicleta després de les seves exhibicions a la París-Roubaix i el Tour de Flandes de 2010. Les imatges dels moments en què l’home del moment atacava i s’allunyava ràpidament dels seus rivals van ser àmpliament difoses a la xarxa:
El suís va dir que les acusacions eren infundades i que tot plegat era «una història ideada per idiotes». De tota manera, un document intern de la UCI ja alertava el maig de 2010 de la posisble existència de motors elèctrics petits dins els quadres de les bicicletes que podria ser utilitzat per ciclistes professionals. Més recentment, el 2014, Ryder Hesjedal va patir una caiguda a la Vuelta en què la bici va continuar rodant a terra en una posició estranya:
Abans, durant el Tour de 2013, el líder i posterior guanyador Chris Froome també va ser acusat d’usar un motor a la bicicleta a través d’un vídeo penjat a Youtube. El vídeo va ser retirat al cap de poques hores, encara que les imatges de l’atac al Mont Ventoux estan a l’abast de tothom:
En qualsevol cas, el primer cas confirmat de bicicleta amb motor obligarà la UCI a revisar de forma sistemàtica les bicicletes participants en totes les competicions internacionals, també en els casos de canvi de bicicleta, una pràctica habitual en contrarellotges i en les clàssiques de les pedres.
Un protagonista alacantí a Zolder
Paper més que destacat per a Felipe Orts, l’especialista de la Vila Joiosa (Marina Baixa) de només 20 anys, que ha acabat 6è a la prova sub23, un resultat excel·lent i sense precedents al nostre país que li augura un futur brillant. Més enllà de la plaça final, Orts ha estat un dels grans animadors de la cursa i ha sabut refer-se de l’esforç en la darrera volta del circuit per recuperar posicions.
El desenllaç d’aquesta cursa sub23, per cert, ha estat un dels més dramàtics que es recorden en un mundial: el txec Adam Toupalik ha celebrat el triomf una volta abans del final i, després d’adonar-se de l’error i de remuntar posicions fins a recuperar la primera plaça en una autèntica exhibició, ha acabat perdent la prova a l’esprint amb el belga Eli Iserbyt.
En la màxima categoria masculina, Van Aert s’ha convertit en el ciclista més jove de la història (21 anys) en guanyar el campionat del món, després de remuntar i en una cursa en què el llegendari Sven Nys s’ha acomiadat de l’alta competició amb una 4a plaça meritòria just per davant del gran favorit, Matthieu Van der Poel.