Isidre Esteve, Txema Villalobos i l’equip Repsol Toyota Rally Team són a punt per al proper Dakar, que comença el 5 de gener. Pilot, copilot i marca han presentat el Toyota Hilux en un acte celebrat al barri del Poblenou de Barcelona. Esteve repetirà un any més en la categoria Ultimate de cotxes i es mostra content amb les millores realitzades amb què buscaran acabar entre els 20 primers del ral·li més dur del calendari.
Esteve explicava que el d’enguany és el “recorregut més radical que hem tingut a Arabia Saudí, el Dakar cada cop és més exigent, els cotxes cada cop són millors i els rivals corren més. L’etapa marató a l’Empty Quarter durarà 48 hores i està dividida en dos dies, serà preciosa. Ens plantegem el ralli en dues parts, separades per l’etapa de descans i l’objectiu és arribar vius a aquesta etapa de descans”. El pilot lleidatà es mostrava agraït a Toyota i el seu equip per la confiança dipositada en ell i Villalobos. El pilot català destaca la importància de tenir un bon copilot i explicava que al passat Dakar van estar quatre hores aturats per culpa d’una avaria al relé del motor d’arrancada i va ser Villalobos qui ho va arreglar i el va posar en marxa de nou. Esteve ha insistit que “tothom té problemes al Dakar, però cal tenir serenitat i ser constant per poder recuperar temps en cada etapa”.
Serà la desena vegada que facin parella al Dakar i enguany arriben amb molt bones sensacions després de rendir a gran nivell a la Baja Aragón i el ral·li del Marroc: “Per córrer el Dakar cal un nivell tècnic impressionant i nosaltres volíem estar en les mateixes condicions que la resta de rivals. L’any passat Toyota ens va donar aquest gran cotxe, i ara encara va millor, volem extreure tot el seu potencial perquè el Dakar és cada vegada més competitiu. La carrera ara té molta més dificultat, les especials tenen complicacions enormes i és clau tenir un bon material. Tenim un gran cotxe i un gran equip, serem competitius, això ho sabem”. El Toyota Hilux ha evolucionat respecte a 2023, amb canvis en la suspensió, els frens i fins i tot la posició de conducció de pilot i copilot. Canvis que Esteve ha confirmat que es noten i molt: “he canviat la meva posició dins el cotxe, vaig més estirat i el cap té més espai dins el bucket, vaig més còmode i puc anar al màxim tots els quilòmetres. A la Baja Aragón vam adonar-nos que calien millores en les suspensions i els comandaments, vam fer uns canvis i ara el conjunt és millor. Les millores en els comandaments per a mi són molt grans perquè ho controlo tot amb les mans. Per exemple ara no faig servir el fre per frenar, sinó per conduir el cotxe. Aquesta confiança és el que et fa guanyar un segon a cada giravolt que al final del dia sumen 4 o 5 minuts que et fan estar a un lloc o en un altre”.
“L’etapa marató crida molt l’atenció, però els més de 500 quilòmetres de dunes que farem seran molt exigents. L’organització busca una duresa completa, que el pilot i la mecànica vagin acumulant quilòmetres i duresa. Aquest any el Dakar és molt dur per les assistències perquè han de fer molts quilòmetres i són ells els que han de treballar amb el cotxe cada dia i han d’estar bé per treballar”. Esteve és conscient que cada any és més difícil colar-se entre els vint millors perquè cada vegada hi ha més pilots i cotxes de màxim nivell en la categoria T1+, ara rebatejada com Ultimate: “Són 72 cotxes en la categoria amb un nivell mecànic molt similar. Fa cinc anys hi havia cinc o sis pilots ràpids, ara hi ha 40 i 10 d’ells van molt de pressa. Per una punxada que et faci estar aturat dos minuts, pots passar del 15 al 35 en la classificació. Aquest és el nivell que hi ha al Dakar i cal estar en aquest nivell si volem estar més a prop de la 10a posició que de la 20a”
Imatges: Repsol Toyota Rally Team