El primer equip 100% femení de la història del Dakar serà català

4 minuts de lectura
De l’1 al 14 de gener es disputarà la 44a edició del ral·li més important del món a l’Aràbia Saudita.

El Dakar és una cita clàssica per a l’esport català, que any rere any és capaç de deixar la seva empremta en una cursa mítica. La llista de grans protagonistes és extensa i va des de Laia Sanz a Nani Roma, amb casos de longevitat extraordinària com el de Xavi Foj o autèntics especialistes com Moi Torrallardona. Al reguitzell de noms estel·lars i vells coneguts de la cursa caldrà sumar-hi una proposta històrica i innovadora el 2022: el CMR Group Women Dakar Team, la primera estructura íntegrament femenina que participarà al Dakar.

La presentació feta aquest dimarts a la tarda als jardins del Palau de Pedralbes barceloní ha servit per constatar que l’equip que lidera Mercè Martí compta amb un suport nítid per part del Govern català per posar el tradicionalment masculinitzat món del motor de cap per avall. La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, ha assegurat que “avui és un dia excepcional. Cinc dones valentes i compromeses amb la causa de l’esport femení presenten un cotxe de primer nivell, preparat per assolir bons resultats al Dakar” i ha afegit que el Govern dona ple suport al nou equip per “donar major visibilitat a les dones a l’esport i per què esdevinguin referents per a les nenes i les joves en un dels raids més durs del món“. De la seva banda, la secretària general de l’Esport i de l’Activitat Física, Anna Caula, ha subratllat que es tracta d’un “projecte pioner i innovador, que trenca estereotips. Ens fa somiar que les dones poden formar part de qualsevol àmbit de l’esport“.

La presentació de l’equip CMR Group Women Dakar Team ha comptat amb el suport del Govern català i de la Federació Catalana d’Automobilisme / Paco J. Muñoz

Mercè Martí, una pionera al capdavant de l’equip

El projecte de competir amb un buggy preparat per FN Speed Team està format per cinc dones que trencaran tots els esquemes preestablerts fins ara. Amb el suport també de la Federació d’Automobilisme de Catalunya, el nou equip és un nou repte especialment il·lusionant per a l’aviadora Mercè Martí, que ha comparat l’aposta d’ara amb l’experiència viscuda l’any 1994, quan va tenir l’oportunitat de competir i guanyar la volta al món en avioneta, convertint-se en la primera dona en obtenir el títol (“Torno a tenir un projecte únic, ara al raid més important del món“).

La santfeliuenca, amb una llarga trajectòria d’èxits esportius al cel, s’ha preparat per incorporar el canvi de disciplina amb la màxima determinació possible:

L’objectiu principal és acabar el Dakar, que és una de les proves més dures del món. Per mi és un any per viure sensacions noves i si aconseguim resoldre tots els problemes que ens trobarem i som capaces d’arribar a la meta, serà un gran èxit. Porto tres mesos entrenant al CAR de Sant Cugat del Vallès, perquè he d’estar físicament preparada, és molt important. Sempre m’he mantingut forta i em sento bé, però estic entrenant a gran intensitat i estic molt agraïda per poder fer-ho allà”.
Mercè Martí intervé a l’acte davant la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà / Paco J. Muñoz

Conscient d’estar liderant un projecte mai vist abans al Dakar, Martí també ha posat en valor la rellevància social de crear una estructura 100% protagonitzada per dones, inclosa la mecànica o la coordinadora, en una de les cites més importants del món en l’àmbit del motor:

“Llancem un missatge molt potent anant a l’Aràbia Saudita amb un equip íntegrament femení. El més important és donar visibilitat als projectes de les dones. La igualtat s’aconsegueix quan una nena petita es pot emmirallar amb una investigadora, una inventora o una esportista, ja que l’empodera i li ofereix uns referents. Hem de normalitzar propostes com la nostra.

Margot Llobera: experiència i joventut van lligades

Qui l’acompanyarà en aquesta aventura és Margot Llobera, una esportista total que ja l’ha acompanyat aquest 2021 a la Baja Aragón i que també ha brillat en solitari dalt de la moto a la copa del món. La copilot andorrana, que té experiència prèvia al Dakar com a part d’altres equips, també té moltes ganes d’iniciar una aventura que està preparant amb entusiasme:

“Estar al costat de la Mercè, que ha sigut una figura de l’esport mundial en un sector tan complicat com l’aviació, és un privilegi. Ella ja sap el que és patir i ens enfrontem al ral·li més dur del món. Fem un bon equip i ens ha anat molt bé fer alguna cursa prèvia. Hem tingut problemes, cosa que ens va molt bé per al Dakar perquè els hem pogut solucionar a la perfecció. L’equip que tenim al darrere és espectacular, és brutal com treballen totes les noies que hi ha. Em dona molta pau comptar amb elles, perquè sé que tot anirà bé”.

Llobera també explica a la Fosbury que part de la seva feina al Dakar és acompanyar el canvi de disciplina d’una pilot tan experimentada en una altra disciplina com Mercè Martí:

“La Mercè ja ha anat veient que això no té res a veure amb una cursa d’esprint, que s’ha de tenir moltíssima paciència, i ella que ve del món de la velocitat i de la precisió ho ha anat adquirint de mica en mica. Els ral·lis són una altra cosa, es tracta d’anar avançant, de fer quilòmetres, d’equivocar-se i perdre’s, però amb l’objectiu de mantenir-se en cursa i refer-se. Estic molt contenta i il·lusionada amb el repte”.
Mercè Martí considera que Margot té experiència suficient per ser decisiva en l’èxit del projecte: “Ha fet el 1.000 Dunes, ha competit a Dubai i domina molt bé la navegació en aquest tipus de curses. A més, ja coneix el Dakar després de participar-hi des d’una altra faceta en dues ocasions. És la peca que ens faltava del trencaclosques per anar-hi amb un equip que parla 100% en català, cosa que m’omple d’orgull“.
Mercè Martí i Margot Llobera, un duo que farà història el proper mes de gener / Fosbury