Cinc pilots al podi i deu al top 10 és el balanç ràpid de l’actuació dels pilots catalans al Ral·li Dakar que s’ha disputat de forma íntegra al Perú des del passat 7 de gener. Més enllà d’aquestes xifres, ens fixem d’entrada en la nova actuació brillant de Laia Sanz, que ha aconseguit el seu segon millor lloc històric a la general.
Motos: Laia Sanz continua fent història
L’onzena posició final de Sanz és especialment meritòria per diferents motius. D’entrada, perquè allarga la seva ratxa única que la porta a ser actualment la pilot que ostenta la ratxa més llarga de Dakars acabats de forma consecutiva sense cap abandonament pel mig. Ja en van nou i la seva fiabilitat queda, un cop més, plenament demostrada. Més encara quan aquest 2019 es plantava a la línia de sortida després de tres mesos absent dels entrenaments i les competicions per una malaltia que l’obligava a ser prudent en la presentació del ral·li: “No em puc marcar cap objectiu a la classificació”.
Lluny en tot moment del ritme dels pilots més ràpids de la prova sud-americana, Sanz ha tornat a rendir a un altíssim nivell i malgrat notar que les forces anaven a la baixa a meitat del ral·li ha pogut anar avançant llocs a la classificació fins a l’onzè lloc final. Com sempre, la classificació de la catalana es deu a dos factors essencials: el primer, el seu gran rendiment i la seva regularitat, amb poques errades i sempre amb un punt de prudència per no donar més gas del compte. El segon, el contrast entre la seva fiabilitat i la successió d’abandonaments de pilots cridats a lluitar pel triomf final com Joan Barreda o Adrien Van Beveren, tots dos residents a Andorra.
No cal dir que Laia Sanz ha guanyat el seu novè ral·li Dakar consecutiu en categoria femenina, amb més de setze hores de marge sobre la següent rival a la taula. 9 victòries inapel·lables.
Més enllà de l’extraordinària actuació i ratxa de Laia Sanz, en motos també destaca de nou el bon paper d’Oriol Mena. Debutant el 2018 amb un setè lloc, aquest any el pilot català ha demostrat que el seu rendiment no va ser un fet excepcional i ha repetit lloc al top 10 amb la novena posició final. També és destacable el 18è lloc a la general de Marc Solà, segon a la seva categoria.
Cotxes: Nani Roma torna al podi cinc anys després
Després de quatre edicions lluny del podi i d’un abandonament dur de pair a la desena etapa del ral·li de l’any passat, Nani Roma ha tornat a pujar al podi del Dakar. El campió de 2014 ha ocupat el segon lloc final al costat d’Àlex Haro i per darrere de l’intractable Nasser Al-Attiyah, que ha completat deu jornades sense errades davant les dificultats per mantenir el mateix ritme del català i davant els nombrosos problemes a les dunes de Loeb, Petérhansel o Despres. El nord-català resident a Andorra finalment ha acabat cinquè, la seva segona millor classificació en cotxes després del podi de 2017.
Lluny de l’èxit de 2018, Lucas Cruz s’ha hagut de conformar amb el tretze lloc final després d’un ral·li que es va torçar el segon dia i ja no s’ha tornat a redreçar per a Carlos Sainz. D’altra banda, Isidre Esteve ha tornat a mostrar un gran nivell al Perú i ha repetit la 21a plaça final ja assolida el 2018, molt a prop del Top 20 que anhelava. Entre altres posicions notòries cal mencionar la victòria de Rosa Romero en la classificació femenina fent de copilot a l’italiana Camelia Liparoti, i els segons llocs de l’incombustible Xavier Foj i Oriol Vidal en les seves categories.
SxS: Farrés i Oliveras debuten amb un subcampionat
El duo format per Gerard Farrés i Dani Oliveras en SxS ha estat un dels grans atractius d’aquest Dakar. Des del primer moment van demostrar ser candidats al triomf i només un problema a mig curs quan lideraven el ral·li ha impedit que s’alcessin amb la victòria final. A Lima han arribat amb el segon lloc i han demostrat que el talent dalt de les motos (tots dos van fer Top 10 el 2018) era perfectament exportable en una categoria completament diferent. És el segon podi al Dakar per a Farrés després del tercer lloc de 2017 dalt de la moto.
Moi Torrallardona suma el tercer podi en quatre anys
En camions aquest any no hi ha hagut campió de casa nostra però dos catalans han acabat al Top 5 ajudant en la navegació als seus líders d’equip. Moi Torrallardona, de fet, ha tornat a pujar al podi amb el tercer lloc final de Gerard de Rooy i Ferran Marco ha estat cinquè al costat de Loprais.