Fa un parell d’anys a Finlàndia va editar-se un joc de taula anomenat “Flamme Rouge”. De mica en mica s’ha anat fent un nom arreu d’Europa i ara arriba finalment a casa nostra de la mà de Devir. No només el seu èxit l’avala: la proposta és singular, amena i ofereix grans moments de diversió als amants dels jocs de taula. Un joc de ciclisme amb alguns detalls fenomenals per als seguidors d’aquesta disciplina esportiva.
D’entrada, queda clar el seu origen al nord d’Europa: lluny de pensar en les grans voltes de tres setmanes i de l’èpica de l’alta muntanya o de l’emoció de les contrarellotges, el joc es fixa en les clàssiques ciclistes. Curses d’un dia que ofereixen la millor opció per brillar als homes ràpids i als grans rodadors del gran grup. La Flamme Rouge deu el seu nom a la bandera vermella que avisava els ciclistes que entraven a l’últim quilòmetre d’una cursa i fa una aposta per la nostàlgia: ho demostren les il·lustracions que acompanyen el joc i els ninots utilitzats per representar els ciclistes, que ens remeten a jocs ciclistes per a infants de fa més de 50 anys.
Amb uns materials de bona qualitat, el joc combina un recorregut força ampli i polivalent (el traçat pot canviar en cada partida que fem) amb un mètode prou simple de funcionament: les cartes faran avançar els nostres ciclistes més o menys en funció del seu número amb l’objectiu de ser els primers a travessar la línia de meta. Des d’aquesta simplicitat, ràpidament descobrim algunes complicacions que posen en valor aspectes reals del ciclisme: la muntanya o els descensos ajuden a alentir o augmentar el ritme, és clar, però són la fatiga i els moviments tàctics els que probablement acabaran definint el guanyador del joc.
La Flamme Rouge té l’enorme encert de fixar-se en la distribució d’esforços durant una carrera ciclista. Tots els aficionats i practicants del ciclisme de carretera sabem que el que tira d’un grup té un desgast molt més gran dels que es protegeixen darrere d’altres ciclistes i que anar a roda permet respirar i avançar amb molta més facilitat. Això, durant una cursa com el Tour de França o com el Giro Rosa que estem vivint aquests dies, acaba essent transcendental en el resultat final i probablement és el factor que determina amb més claredat l’èxit o el fracàs a la Flamme Rouge. La fatiga va creixent durant la partida i un bon plantejament tàctic és clau per portar la seva necessària quota d’atzar al nostre favor.
A la Flamme Rouge no hem de gestionar un equip sencer. En tenim prou amb dos ciclistes: el rodador i l’esprínter. El primer és una locomotora del ciclisme i ofereix una fiabilitat indiscutible. El segon és una ànima lliure i es mou en valors molt més pronunciats: té més punta de velocitat, però també té tendència a abaixar el ritme. Els moviments tàctics també serviran per portar un o altre corredor a disputar el triomf final.
Amb sis propostes de recorreguts (amb homenatge inclòs al Tour de Flandes o a la Milà-San Remo), el joc ofereix l’oportunitat que dissenyem els recorreguts en funció de la nostra imaginació. Si sou dels que només seguiu el ciclisme durant el Tour, podeu anar fent recorreguts diferents com si fossin etapes d’una mateixa cursa: imaginació al poder! Malauradament, el joc no inclou les llambordes com un element afegit, però no dubtem que si acaba optant per les extensions el pavé també arribarà a la Flamme Rouge. Diversió assegurada!