La Volta a Catalunya 2016 comença avui amb set etapes que recorreran una bona part del territori català. Si més no, gairebé tot el que es pot recórrer amb només set dies malgrat que el recorregut sigui repetitiu respecte al de les darreres edicions. En qualsevol cas, com cada any, ser prova de tan sols una setmana convertirà en decisives totes les etapes. I és que en aquest tipus de curses el que a primera vista sembla un discret avantatge aconseguit els primers dies pot acabar sent un temps definitiu per a la classificació final. A més, les bonificacions a la línia d’arribada i als esprints intermitjos són més importants que mai. Escaladors, rodadors i sprinters, tots ells tindran la seva oportunitat. No és el cas dels contrarellotgistes, sense cap jornada contra el cronòmetre. Repassem una per una les set etapes de la Volta 2016.
1a etapa. Calella-Calella (175 km)
Com ja és habitual la Volta començarà i acabarà la primera etapa a Calella. El Maresme veurà com els corredors desfilen cap al Montseny per recórrer una primera etapa exigent, de mitja muntanya, amb un port de primera categoria, dos de segona i dos de tercera. El de primera és el Collformic, amb 9,3 km d’ascensió al 5%. A 56 km per acabar l’etapa, aquest coll pot marcar l’etapa a favor dels ciclistes escapats tenint en compte que més endavant encara hi haurà l’Alt del Montseny i l’Alt de Collsacreu només a 18 km del final. Posar-se líder el primer dia pot ser important, doncs.
2a etapa. Mataró-Olot (178 km)
La cursa es desplaça cap a les comarques gironines per disputar una etapa majoritàriament plana tot i que a mig recorregut els ciclistes hauran d’afrontar l’Alt dels Àngels, qualificat com a port de primera categoria. Pot ser una bona ocasió per als esprinters, tenint en compte que el tram final de l’etapa és per còmode autovia fins arribar a l’entrada d’Olot.
3a etapa. Girona-La Molina (172 km)
La primera de les dues etapes pirinenques d’aquesta Volta amb quatre ports de primera categoria (Coubet, Toses i dues vegades La Molina). Cap de les pujades és excessivament dura però l’acumulació de quilòmetres cap amunt pot sentenciar als que no hagin arribat amb bones cames a la cursa. Serà el moment de veure si els favorits llancen atacs o bé reserven forces pel dia següent.
4a etapa. Bagà-Port Ainé (172 km)
L’etapa reina de la Volta 2016. Només sortir de Bagà el pilot començarà a pujar per creuar cap a la Cerdanya pel Túnel del Cadí. Després d’una seixantena de quilòmetres planers començarà l’ascensió al Port del Cantó, de categoria especial. No té un desnivell mitjà gaire destacat (4,5%) però s’allarga durant 24 km. Només acabar el descens, els ciclistes tornaran a pujar, aquest cop cap a l’Alt de l’Enviny, un primera categoria de 8 km i un 6,8% de desnivell mitjà. La traca final serà l’ascensió a Port Ainé. 18 km amb un desnivell mitjà del 6,8% i rampes que arriben al 12%. És on els favorits poden marcar les diferències sempre que a tanta alçada el mal temps no impedeixi la disputa de l’etapa.
5a etapa. Rialp-Valls (187 km)
La Volta baixarà en un sol dia del Pallars fins a l’Alt Camp en una etapa que pot servir per descansar de les exigències de les jornades anteriors. Seria un clar dia per a l’esprint si a 10 km de l’arribada no hi hagués l’Alt de Lilla, una ascensió de segona categoria que segur que aporta emoció al final de l’etapa.
6a etapa. Sant Joan Despí-Vilanova i la Geltrú (197 km)
L’etapa més llarga d’aquesta Volta sortirà de Sant Joan Despí per recórrer el Garraf i el Penedès fins arribar a Vilanova i la Geltrú. No és una etapa dura però el cansament acumulat pot començar a fer efecte. És també una ocasió d’or per al jove vilanoví Marc Soler, del Movistar, que l’any passat ja va a estar a punt de guanyar una etapa de la cursa catalana.
7a etapa. Barcelona (Montjuïc)-Barcelona (Montjuïc) (136 km)
La Volta tornarà a decidir-se a Barcelona i l’última jornada serà un nou homenatge a l’enyorada Escalada a Montjuïc. En la primera part del recorregut els ciclistes recorreran el curs del Llobregat riu amunt per després tornar a baixar i començar la fase decisiva de l’etapa. En els últims cinquanta quilòmetres els corredors pujaran fins a vuit vegades l’Alt de Montjuïc. Només son 2 km però hi ha rampes que arriben al 8%. Si les diferències entre els primers classificats són curtes, l’última etapa pot ser espectacular.
Imatges: www.voltacatalunya.cat