El campionat del món de futbol ha estat un dels esdeveniments esportius més importants de 2018. Partint de la base que era una cita molt seguida a casa nostra, el col·lectiu #OnSónLesDones va decidir dur a terme un extens estudi sobre la presència de dones opinadores en el periodisme esportiu (ja sigui en mitjans específics o generalistes) durant els dies que va durar el mundial (del 14 de juny al 15 de juliol). L’estudi inclou opinions sobre el campionat del món de futbol, però també sobre qualsevol altre tema esportiu. Per primera vegada, La Fosbury ha estat inclosa en un estudi d’aquestes característiques i, com la resta de mitjans analitzats, no en surt ben parat.
Els resultats de l’estudi
#OnSónLesDones ha analitzat mitjans en paper (La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Diari Ara, Sport, L’Esportiu i Mundo Deportivo), digitals (El Nacional, El Món i La Fosbury) i programes radiofònics (El Club de la Mitjanit, Tu Diràs, El món a RAC1, El matí de Catalunya Ràdio, Tot Costa). Una mirada àmplia al periodisme esportiu de Catalunya que constata ràpidament la poca presència de dones opinant en aquest sector de la premsa. Concretament, un 9% de les opinions són firmades per dones i un 91% són assumides per homes.
Durant el període analitzat La Fosbury va publicar 2 opinions de dones (de Maria Comabella i de Diana Rahmouni) i 4 opinions d’homes (totes elles de membres de la redacció). Un 33% insuficient que és el percentatge més alt de tots els mitjans analitzats a l’estudi d’#OnSónLesDones* i que és superior a la proporció de dones opinadores habituals a fosbury.cat. L’informe constata que diversos mitjans i programes (El Nacional, El Món, El Matí de Catalunya Ràdio i El Món a Rac1) només han comptat amb homes opinadors d’esports.
Per sectors les xifres són contundents. A la ràdio hi ha hagut un recompte de 207 opinions amb un resultat de 193 homes i 14 dones. Als digitals, 17 textos analitzats amb una proporció de 15 homes i 2 dones. A la premsa escrita, 821 columnes d’opinió amb un biaix de gènere també evident: 736 homes i 85 dones. En total, només 101 opinions firmades per dones de 1.146 continguts analitzats.
Conclusions
Les responsables de l’estudi presenten unes conclusions que cal llegir amb atenció: “En aquesta ocasió no es pot salvar ni un sol mitjà, ni un sol programa. Els resultats són lluny fins i tot de la paritat tècnica, i no cal ni parlar de la paritat real. Els resultats totals no arriben al 9% de dones opinant sobre esports“. #OnSónLesDones també demana que davant la vulneració d’allò que recull la Llei d’Igualtat, s’activin mecanismes des de l’àmbit públic per corregir aquestes dades: “Com a ciutadanes d’aquest país, demanem a aquestes administracions que facin servir els mecanismes legals i econòmics de què disposen: ni un euro més als mitjans que discriminen l’opinió de les dones“.
Des de La Fosbury volem agrair a #OnSónLesDones la inclusió del nostre mitjà en el seu estudi, que formarà part de la fiscalització pública del nostre projecte aquest 2018.