El TN Esports cedeix al futbol el 71,30% del seu temps

5 minuts de lectura

A La Fosbury renunciem a tractar el futbol. Des del primer dia hem explicat que aquest esport té una cobertura excessiva als mitjans de comunicació del nostre país i, partint d’aquesta realitat, hem procurat obrir portes a tot l’altre esport. Considerem que és imprescindible que els mitjans de comunicació esportius (i els generalistes que tracten l’esport) siguin conscients de la preeminència del futbol al nostre país i facin una aposta ferma per la diversitat esportiva.

Per aquest motiu, el nou informe sobre el TN Esports de TV3 torna a situar la pluralitat esportiva com un element central de l’estudi, amb dades que no només donen continuïtat a les que vam detectar fa un any sinó que les reforcen i contribueixen encara més a confondre l’esport amb el futbol. Anem al gra.

1. El futbol ocupa el 71,30% de la quota de pantalla dels TN Esports

Si fa un any ens alarmava el 68,27%, la xifra creix tres punts i consolida el futbol com l’únic element informatiu de referència als telenotícies de TV3. A grans trets, 10 de les 14 hores analitzades en els darrers 100 telenotícies han fet referència a aquest esport.

INFORME_GRAFICS_diversitat_1

El futbol és l’única disciplina que supera el 5% de quota de pantalla. La resta de pesos pesants de la informació esportiva, doncs, tenen un paper molt més reduït: el bàsquet (4,82%), el motociclisme (4,48%), el tennis (3,91%), la fórmula 1 (3,15%), el mundial de ral·lis (2,27%), el ciclisme (1,55%) i l’hoquei patins (1,19%) són els únics 7 esports que també superen l’1% del temps total.

Si fem un recull de les peces notícies vinculades al motor, comprovem que és l’altre gran pols informatiu del TN Esports més enllà del futbol. La suma de temps del motociclisme, els ral·lis, la fórmula 1, el trial i l’automobilisme s’enfila fins al 10,55% del total.

TNesportsmotor

2. El 100% de telenotícies han fet referència al futbol

Una mostra de l’hegemonia del futbol a les nostres pantalles és analitzar la seva continuïtat informativa. En tots els casos analitzats el futbol ha comptat amb minuts als TN Esports. És l’única disciplina esportiva que compta amb un ple d’informació. De fet, no hi ha cap altre esport que hagi tingut presència com a mínim en la meitat dels informatius emesos: bàsquet (48%), tennis (37%), motociclisme (32%), fórmula 1 (30%), ciclisme (22%), hoquei patins (16%) i futbol sala (14%) són els que més s’hi han aproximat.

En 96 dels 100 TN Esports analitzats el futbol ha estat l’esport que ha comptat amb més minuts en pantalla. En un dels casos, amb el mateix recompte de temps que el trial (campionat del món de Toni Bou) i només superat en quatre ocasions més: handbol (FCB supercampió del món), patinatge freestyle (un extens reportatge sobre Michel Prado), ral·lis (jornada final del Ral·li de Catalunya) i motociclisme (un triomf de Marc Márquez al GP d’Aragó).

tnesportsmichelpradp

En 6 ocasions el futbol ha estat l’únic esport citat al TN Esports. Menció especial per a l’informatiu migdia del 28 de setembre, en què els seus 11 minuts i 25 segons de seguiment contrasten amb l’absència de cap altra informació esportiva.

3. El futbol, protagonista de la portada

La jerarquia informativa també dóna ales al futbol. En el 92% dels casos ha estat l’esport que ha protagonitzat la primera notícia de l’informatiu. Fins i tot ho ha fet davant les dues aturades de lliga per la disputa de partits de seleccions de classificació per a un mundial, que han arribat a encapçalar 13 edicions dels telenotícies, amb menció especial per al combinat argentí, que ha comptat amb 7 notícies d’obertura. Només el motociclisme (2), el referèndum de l’1 d’octubre (2), el tennis (2), el trial i l’handbol han estat capaços de liderar la informació esportiva a TV3.

tnesportsargentina

Aquestes dades s’han de contextualitzar en un escenari d’inici de temporada i sense cap títol en joc, a diferència de la multitud de competicions d’altres esports que han comptat amb mundials, europeus o proves de gran prestigi. En aquest sentit, els World Roller Games, l’europeu de bàsquet masculí o l’Ultra Trail del Mont blanc de curses de muntanya són exemples de grans esdeveniments esportius que no han aconseguit passar per davant del futbol.

4. El FC Barcelona és la gran referència informativa dels TN Esports

Un altre element de pluralitat esportiva és observar més enllà de la disciplina qui és el protagonista de les notícies. En aquest sentit, el FC Barcelona és el líder indiscutible del període analitzat. El primer equip de futbol ocupa més d’un terç del temps disponible als TN Esports. Concretament, un 34,71%. Si ens fixem en la resta de seccions de l’entitat, el pes del barça a la graella s’enfila fins al 38,45%.

Convé esmentar que aquestes dades no comptabilitzen les nombroses informacions vinculades al barça: els seus jugadors a les seleccions (Piqué a Espanya i Messi a l’Argentina, en aquest sentit, són dos entitats informatives que haurien apujat de forma considerable el percentatge) o les notícies sobre l’ex jugador Neymar o sobre Pep Guardiola, que probablement s’expliquen en funció del seu passat blaugrana. Les notícies sobre la Junta Directiva del FCB han sumat 14 minuts i 3 segons, el doble de temps del que ha disposat qualsevol esport en categoria femenina.

TNesportsrcde

Altres clubs de futbol també compten amb una important quota de pantalla, que supera la de qualsevol altre esport. L’Espanyol lidera la resta d’entitats amb el 8,82% del temps del TN Esports i el segueixen el Girona (6,65%) i el Real Madrid (5,43%). Tres equips de futbol que cadascun d’ells (també el barça) ocupa més quota de pantalla que qualsevol esport que no sigui el futbol.

5. Mercat de fitxatges i entrenaments

Hi ha un tipus de continguts transversals que s’escapen d’un mateix club o esport i que tenen plena incidència en la distribució de minuts i en la diversitat informativa. En alguns casos concrets, des de La Fosbury considerem que contribueixen ben poc a oferir una informació esportiva de qualitat. En aquest sentit, hem recomptat el temps destinat als fitxatges del món del futbol (el primer tram de l’estudi coincidia amb els dies finals del mercat de fitxatges) i el temps dedicat als entrenaments (no a les notícies que utilitzen imatges d’entrenaments com a recurs, sinó a les que fan referència explícita als entrenaments).

El 9,74% del temps del TN Esports ha servit per explicar fitxatges, rumors, renovacions i presentacions de jugadors de futbol. Una xifra que es contraposa amb el 3,48% de la quota de pantalla de l’esport femení, per exemple.

També és rellevant la suma del pes dels entrenaments del món del futbol, la fórmula 1 i el motociclisme, que s’enfila fins al 3,71%. En els esports de motor l’entrenament determina l’ordre de la cursa, és cert, i per aquest motiu només hi hem comptabilitzat les sessions d’entrenament lliures.

6. Altres elements d’interès

TNesportsmarquezpedrosa

A la categoria de notícies sense substància destaquem peces intranscendents sobre una trobada d’amics de Neymar, la picabaralla del brasiler amb el seu company Cavani al PSG, una notícia sobre Roger Federer ballant al costat de Mickey Mouse o una altra en que vèiem Dani Pedrosa i Marc Márquez conduint un tractor en un publireportatge de Repsol.

El TN Esports, per cert, no ha restat al marge del moment polític que viu el país. Un nombre significatiu de les notícies emeses han estat vinculades d’una manera o altra amb el referèndum de l’1 d’octubre i el camí cap a la república catalana. Durant el període analitzat el 6,53% del temps d’aquest espai ha tingut