El robot entrenador de tennis de taula

Des de fa uns quants anys la tecnologia és molt present a l’esport. Des de l’ajuda arbitral fins a les trampes, passant per la investigació en dopatge. Tenim exemples de tota mena que en esports com el beisbol o el tennis fa molts anys que s’han fet visibles, també, als entrenaments. Les màquines llançapilotes formen part del material tècnic indispensable per als clubs punters. Ara, en el tennis de taula, hi ha marques decidides a anar més enllà. Els robots apareixen en l’esport i ja n’hi ha un que s’ha convertit en un excel·lent entrenador.

Omron_tcm25-463586

L’empresa japonesa Omron Corporation ha treballat de valent per construir un robot capaç de jugar a un nivell força alt de tennis de taula. Però més enllà de la seva qualitat com a jugador (seria batut pels millors jugadors del món sense cap mena de problema), el que impressiona és la seva funcionalitat com a tècnic. El robot compta amb sensors que monitoritzen constantment la posició de la pilota (80 cops per segon!). Això permet a l’enginy preveure la trajectòria de la pilota a la perfecció i donar-hi resposta amb la seva pròpia pala.

A més, el robot és capaç de projectar el lloc on botarà la pilota per ajudar en l’entrenament del seu rival humà i acumula informació per fer-se una idea ràpida de les qualitats del rival. Un robot que millora la qualitat del jugador tornant la pilota allà on li costa més. És a dir: també monitoritza la qualitat del rival i la seva progressió per anar llançant cops cada vegada més difícils. D’aquesta manera, la xarxa actua com a pantalla i t’indica el nivell que tens i t’anima amb missatges d’optimisme. El robot, per cert, ja compta amb un rècord Guinness.

Els precedents

Aquest immens robot no és el primer que juga a tennis de taula. En els darrers anys hem vist casos similars, més modestos i amb menys prestacions, que han traçat el camí a seguir. La càmera o els sensors sempre són elements claus, encara que la pala es mogui de forma molt diverses. Mireu aquest prototip alemany, capaç de jugar a molta més velocitat, però sense poder assimilar, processar i utilitzar totes les dades de l’aposta japonesa.

El vídeo que va generar debat, però, va ser l’anunci d’una altra marca de robòtica que fa simular un enfrontament d’un dels millors jugadors del món amb la màquina. Reiterem: un anunci comercial i en cap cas un partit real. Malgrat tot, el resultat és espectacular. Va causar un gran impacte a les xarxes socials:

La Fosbury 31 “viatja” a Mèxic!