Núria Castán: transport públic contra el canvi climàtic La rider catalana participa en un projecte per sacsejar consciències des del Freeride World Tour

Freeride World Tour by Train Project és una iniciativa que s’ha desplegat durant tota la temporada hivernal.

Fa uns mesos Núria Castán ens explicava en una entrevista que més enllà de la seva faceta d’esportista d’elit en el món del freeride estava preparant un projecte final per als seus estudis de disseny gràfic que plantejava una campanya de conscienciació sobre el canvi climàtic a l’estació d’esquí de Cerler. Aquell projecte es fixava en les accions individuals que pot fer cadascú de nosaltres amb impacte sobre la natura per intentar cercar alternatives sostenibles. Si llavors Castán ho apuntava com un exercici fictici, aquesta temporada la reusenca ha passat a l’acció. Ho ha fet mentre tornava a competir entre les millors riders del món al FWT en una temporada en què ha acabat setena i que la porta a lluitar al FWT Qualifier per tornar a la màxima competició mundial.

Castán ha sigut una de les esportistes que ha decidit col·laborar amb l’ONG Protect Our Winters Europe per sacsejar consciències a partir d’un projecte de compromís mediambiental compartit amb l’austríaca Manuela Mandl i el neozelandès Neil Williman. Tots tres riders han dibuixat una alternativa ecològica als habituals viatges en avió o en cotxe privat per participar a les competicions europees del FWT, amb desplaçaments a Andorra i Àustria de forma compartida. El darrer viatge a Suïssa ha comptat amb l’absència de la catalana per motius esportius.

Viatges diferents

Aquest projecte FWT by Train ha requerit un compromís extra per als esportistes. Per exemple, van trigar divuit hores a completar el trajecte entre Innsbruck i Andorra, amb diversos trens enllaçats i un tram final en cotxe híbrid llogat i compartit.

Una experiència per transformar la mobilitat

El projecte compartit entre esportistes i ONG ajuda a dibuixar un dels grans reptes dels propers anys en clau de mobilitat a les muntanyes. Una conclusió ràpida és que les connexions de transport públic entre diferents països i especialment els accessos a les estacions d’esquí necessiten millorar de forma notable per fer viable una alternativa real que ajudi a plantar cara al canvi climàtic de manera massiva. Un altre dels punts forts del projecte és l’exemple dut a terme. Tres esportistes al màxim nivell que renuncien a trajectes més “còmodes” no és poca cosa, més encara per socialitzar una reflexió profunda sobre la petjada ecològica que deixen enrere amb els seus desplaçaments. Ho explica Núria Castán:

“Per a mi ha estat tota una aventura de la qual em sento molt orgullosa, ja que sempre solia viatjar en cotxe. No solia tenir present el tren com a alternativa. Ha sigut una experiència que m’ha obert els ulls i m’ha mostrat aquesta forma de viatjar més sostenible”.

Compromís més enllà del projecte

Protect Our Winters Europe té com a principal objectiu promoure el transport i la mobilitat amb baixes emissions de carboni a destinacions a l’aire lliure, ja que viatjar a les estacions d’esquí és una font d’emissions de carboni. Per tant, requereix un enfocament estratègic per poder sensibilitzar els turistes d’esports d’hivern sobre la importància d’apostar per alternatives més respectuoses amb el medi ambient.

Els tres esportistes implicats en el projecte, durant un dels trajectes / FWT

Núria Castán també ha publicat un article en què detalla la seva lluita contra el canvi climàtic i els motius que l’han impulsat a fer-ho més enllà d’aquest projecte, amb reflexions al voltant dels hàbits de compra i el consumisme, sobre la durabilitat dels residus a la muntanya i, en general, sobre la generació excessiva de residus.