Jerez i la Fórmula 1: hi ha moros a la costa El Circuit de Catalunya tindrà la competència del traçat andalús per retenir el Gran Premi d'Espanya a partir del 2021

De la manera que s’ha fet públic com de cop, confirmant el que venien sent només rumors sembla cosa feta. El Circuit de Catalunya podria perdre la Fórmula 1 com a mínim durant tres anys, del 2021 al 2023 en benefici de Jerez. No està confirmat. Però no seria una sorpresa. De moment és evident que com diu la dita “hi ha moros a la costa”.

Que el Mundial de Fórmula 1 del 2020 passarà pel traçat amb forma de croissant de Montmeló està confirmat. Es va pactar perfectament entre els propietaris de la cosa i la Generalitat. Però no deixava de ser una pròrroga de l’anterior contracte que arribava fins la temporada actual, que és a punt d’acabar. La continuïtat més enllà quedava enlaire. Volguda per la banda catalana, no firmada per part de Liberty que és el nom de l’empresa que organitza el campionat de velocitat més seguit arreu.

Així doncs què ha canviat? Doncs que s’ha fet públic en les darreres 48 hores, com si fos una reacció eufòrica al podi de l’espanyol Carlos Sainz diumenge a Interlagos, que la Junta d’Andalusia i el consistori de Jerez tenen molt avançat el pla de fer tornar el Gran Premi que d’Espanya al mític circuit de la província de Cadis.

Negociació que ve de lluny

Igual que a la Generalitat –múscul financer en solitari que sosté l’opció catalana d’ençà de l’enretirada quasi total de l’Ajuntament de Barcelona– es té clar de fa temps que l’aposta per la Fórmula 1 es a cada renovació, any i contracte més difícil de sostenir, a Andalusia han treballat de forma sigil·losa. I han mantingut negociacions amb Liberty i la FIA. Hi ha sintonia total entre l’Ajuntament de Jerez i el govern autonòmic.

Hi ha un pressupost que superaria els 3 milions de les obres que cal fer al traçat per adaptar-lo al que requereix ara el Mundial. I en les últimes setmanes s’hauria anat en missió diplomàtica a Londres per segellar un preacord. 75 milions d’euros és el preu de l’aposta andalusa, 25 per cada any, per un contracte del que com a màxim es miraria de descomptar l’import de les obres a fer a Jerez.

Davant l’envit de Jerez, no està clar com s’actuarà des de Catalunya. La Generalitat manté línia de contacte directe amb els manaires de la Fórmula 1 i es podria intentar un contraatac a l’ofensiva andalusa. Igualment, sembla que la pròpia organització és la primera interessada en una lògica de subhasta amb els canvis en el calendari, amb països pretendents i exigències als països que ja són a la torna. I a les subhastes no mana altre discurs ni lògica que el de l’acumulació econòmica.

Seria un retorn històric

Si es completés l’operació xeresana, el Mundial de Fórmula 1 tornaria a unes latituds que coneix a la perfecció.  Són set les proves que havia organitzat dins el Mundial el traçat andalús, cinc d’elles de manera ininterrompuda entre 1986 i 1990. Després d’això, el Gran Premi d’Espanya es va traslladar a Montmeló. En els anys 1994 i 1997, el traçat andalús va albergar també una de les proves sota la denominació de Gran Premi d’Europa. En total fa 22 anys que esperen el so únic dels monoplaces i de tot el que els envolta.

Ja tenim aquí la Fosbury 34!