TN Esports: on són les dones?

TN Esports: una mirada crítica / TN Esports: Futbolitis aguda / TN Esports: Fernando Alonso, un dels nostres

El tractament de les dones per part del periodisme esportiu és, en termes generals, nefast. Cossificació, sexualització, discriminació… tot plegat, elements d’un masclisme vergonyós per part de qui diu voler informar. Des de fa uns quants anys comptem amb diversos estudis que analitzen fil per randa la mala praxi del periodisme esportiu en funció de la variable de gènere. L’últim, publicat aquest dilluns pels companys de media.cat, analitza el sexisme informatiu a la premsa dels Països Catalans durant els Jocs Olímpics.

El TN Esports evita els elements més sonats del masclisme informatiu. Però no tot són flors i violes. L’anàlisi fet en els 100 darrers espais emesos ens deixa algunes dades demolidores. Tres titulars d’entrada:

* L’esport femení ocupa una quota de pantalla del 6,19% al TN Esports

Els 100 TN Esports han acumulat 13 hores 13 minuts i 19 segons en pantalla. L’esport masculí ha superat les 12 hores de seguiment. L’esport femení no ha arribat a omplir ni una hora de l’espai en 50 dies. 49 minuts en una visió àmplia de l’esport femení, incloent un repartiment equitatiu de les notícies «neutres» (Inauguració dels Jocs Paralímpics) i comptabilitzant com a esport femení notícies amb protagonista masculí (entrevista a Fred Vergnoux, en condició d’entrenador de Mireia Belmonte).

vergnoux

* En un 47% dels TN Esports no s’ha fet cap referència a l’esport femení

 Al 47% de programes que no han fet cap referència a l’esport femení convé sumar-hi aquells TN Esports que han limitat el seu paper a una notícia de menys de 15 segons i als que han inclòs una sola peça a mode de notícia conjunta (una cursa de muntanya amb referència al vencedor masculí i a la guanyadora femenina, per exemple). En total, en un 65% dels casos l’esport femení no ha comptat amb una notícia de certa entitat al TN Esports. Per més obvi que sigui convé remarcar-ho: en el 100% dels TN Esports s’ha fet referència a l’esport masculí.

* 3 dels 100 programes emesos han comptat amb l’esport femení com a primera notícia

Els tres casos d’esport femení que han aconseguit convertir-se en la notícia d’obertura del TN Esports són l’acte d’homenatge a Mireia Belmonte com a campiona olímpica, el títol de campiona del món d’enduro de Laia Sanz i el títol de campiones del món de grups de xou grans de patinatge artístic del CPA Olot.

laia-sanz

L’esport femení necessita guanyar títols al més alt nivell per guanyar-se un lloc d’honor a l’escaleta del TN Esports. Però de vegades no és suficient: les campiones del món d’hoquei patins, per exemple, van comptar amb una peça de 33 segons dins el bloc poliesportiu per anunciar el seu triomf.

Discontinuïtat narrativa

Hi ha una altra dada preocupant: no hi ha cap esport femení que compti amb un seguiment habitual al TN Esports. En categoria masculina el futbol té un bloc de notícies diari i el bàsquet, el tennis, el motociclisme i la fórmula 1 tenen presència habitual. Altres esports com el ciclisme, l’handbol, els ral·lis o bé el ral·licròs també han estat informativament rellevants en diferents moments del període analitzat.

En l’esport femení l’àmbit que compta amb més notícies és l’olimpisme, gràcies a les medalles obtingudes per Sarai Gascon, Núria Marquès o Elena Congost. Els esports que han comptat amb més protagonisme en 100 dies han estat el Patinatge Artístic (3 notícies, 5 minuts i 33 segons), la natació (3 notícies, 4 minuts i 1 segon), el waterpolo (4 notícies, 3 minuts) i el futbol (6 notícies, 3 minuts).

cspxo2hwgaavrnb

La comparació és tan dura com real: el TN Esports té un patró informatiu definit per a la premier league anglesa de futbol masculí però, a grans trets, només tracta l’esport femení quan hi ha un títol, una competició mixta o bé un reportatge aliè al ritme de competició habitual.

Les quotes, al TN Esports

Que l’esport masculí superi el 93% de quota de pantalla al TN Esports és un problema greu. Cal tractar-ho com a tal i buscar solucions. Amb l’esperança d’ajudar a generar un debat constructiu sobre el model de periodisme esportiu que volem seguir als nostres mitjans de comunicació públics, llancem una primera proposta: implantar quotes en la informació esportiva.

Les quotes com a eina per a equilibrar l’esport femení i l’esport masculí als espais informatius. Assimilable, per exemple, al model de quotes ja consolidat en les llistes electorals. 40-60% (o les xifres que es defineixin) com a topalls per a repartir minuts d’informació i per a establir notícies d’obertura.

En qualsevol cas, cal executar mesures urgentment. L’esport no és només cosa d’homes. I cal que el TN Esports i la resta de mitjans públics o privats subvencionats amb diner públic ho assumim i ens posem les piles. Un 6,19% de presència femenina al TN Esports. És desolador.