Motor i Parcs Naturals. El ral·li prohibit de Serra

Aquest cap de setmana els amants del motor del País Valencià tenien una cita clàssica a Serra, al Camp de Túria. Aquest diumenge 18 de desembre s’havia de disputar la 46a edició de la Subida al Garbí. És una de les proves més veteranes del calendari del motor a casa nostra. De fet, la primera edició es remunta al 1906. La coneguda “Copa Porta Poeli” es va celebrar de forma discontínua durant un temps, fins que va ser cancel·lada. L’any 1964 un grup d’aficionats van decidir reprendre el campionat, que s’havia anat consolidant fins a celebrar-se de forma anual en els darrers anys.

El 2015, però, la prova no es va celebrar. I aquest 2016, després d’un estira-i-arronsa entre institucions, també s’ha anul·lat. El motiu és l’existència d’una normativa que impedeix disputar proves esportives motoritzades al Parc Natural de la Serra Calderona.

el-garbi-parque-natural-de-la-serra-calderona-autor-miguel-alejandro-castillo-moya-17

El Parc Natural de la Serra Calderona

Un conflicte obert des de 2010

L’any 2010 la Conselleria de Medi Ambient de la Generalitat Valenciana va aprovar el Pla d’Usos Públics del Parc Natural de la Serra Calderona. Tal i com passa en molts altres Parcs Naturals del país, el text prohibia explícitament la competició amb vehicles motoritzats dins els límits del Parc. En aquell moment es va optar per fer una moratòria de 5 anys que permetia la celebració del ral·li amb l’objectiu d’instar els organitzadors a cercar un altre emplaçament. També a cercar altres tipus d’esdeveniments de promoció turística més sostenibles des de l’Ajuntament.

5 anys després, però, ningú havia fet cap moviment rellevant per complir el text i el Ral·li es va suspendre. La petició de l’Ajuntament de Serra de mantenir l’excepcionalitat de la prova va ser denegada. Aquest 2016 els organitzadors estaven convençuts que el podrien tirar endavant sense problemes. Van fer la petició de celebrar la prova però van rebre de nou la negativa de la Generalitat. Aquest any, a més, adjuntaven un nou informe dels advocats de la Generalitat.

Malgrat tot, l’Ajuntament de Serra i la Federació d’Automobilisme van presentar públicament la 46a edició de la prova fa uns dies. Van comptar amb alguns pilots reconeguts. Entre ells, l’ex porter del València CF Santiago Cañizares.

subidagarbi

La suspensió definitiva, a última hora

En la presentació el president de la Federació d’Automobilisme valenciana, Manuel Aviñó, va assegurar que treballarien per incloure el ral·li en el circuit de proves puntuables de l’estat espanyol. Tot plegat, semblava una posada en escena rumiada per pressionar en base a fets consumats. Qui s’atreviria a prohibir una prova que pot arribar a aplegar milers de persones a la Serra i que comptava amb 55 pilots confirmats d’arreu de l’estat?

L’Ajuntament de Serra va explicar que hi havia una llei i un decret autonòmic que havien de prevaldre sobre el pla d’usos del Parc Natural. Però la Conselleria mantenia el mateix criteri de 2015. Finalment, aquest divendres la Conselleria va notificar a l’Ajuntament que prohibia la celebració de la prova.

Subida al Garbí

L’Ajuntament i els organitzadors han dit que mantenen la intenció de programar el ral·li el 2017. L’alcalde Javier Arnal (PSPV) assegura que no hi ha “ningú més interessat en preservar el nostre patrimoni natural que els nostres veïns. La Subida al Garbí ho fa perfectament compatible”. Entre altres, consideren que és absurd prohibir una competició que es disputa el 100% en trams asfaltats que sempre estan oberts als vehicles motoritzats, amb un càlcul de trànsit anual de 385.000 vehicles. La primera prohibició va generar una plataforma per salvar la prova esportiva que continua reivindicant la seva importància per al territori.

Els ecologistes demanen la cancel·lació de la prova

Però no tothom veu amb bons ulls la presència de 10.000 aficionats al motor a la Serra Calderona. Un dels col·lectius que ha aixecat la veu contra la celebració del Ral·li és Acció Ecologista – Agró. El col·lectiu considera que la prova “deteriora els valors mediambientals d’un Parc Natural que ja pateix una gran pressió humana”. Aquesta mateixa setmana, han exposat el seu rebuig al Ral·li en aquest comunicat.

En la darrera edició, celebrada el desembre de 2014, els accidents van ser protagonistes de la prova. Un aficionat va enregistrar-los en un vídeo penjat després de conèixer que tots els pilots n’havien sortit sans i estalvis. Tornarem a veure imatges com aquesta a la Serra Calderona?