La intel·ligència emocional a l’esport

Durant un sopar a casa meva amb uns amics, va sortir el tema de les emocions. Tothom posava exemples de moments conflictius i vam polemitzar si ara els joves ho tenien més en compte. Com a mínim, ara en parlem i tenim l’oportunitat de poder decidir si és o no important per al dia a dia.

Resulta que segons Gardner hi ha multiplicitat d’intel·ligències i que no només es poden aprendre sinó que tothom en té en major o menor intensitat. Tothom és intel·ligent. Penso que aquesta idea és revolucionària: ja no podem dividir les persones en llestes i tontes, sinó fixar-nos en què apassiona a cadascú de nosaltres i posar els mitjans per a portar-ho a terme. La intel·ligència és viure amb pau interior assaborint cada instant. També és la capacitat d’entendre. Les intel·ligències són: la verbal, la lògicomatemàtica, l’espacial, la musical, la cinestèsica, la interpersonal i la intrapersonal.

Recordo una conversa amb algú que parlava del Messi com un crack en el futbol però com una persona limitada en els altres aspectes, donant-li més importància als enginyers, arquitectes, enginyers de telecomunicacions, etc.

Respecte a l’emoció, és emovere en llatí, que vol dir agitar. Les emocions ens mouen a l’acció, bàsic per al coaching, ja que tenen una repercussió física. Com a principals hi ha les positives (alegria i afecte) i les negatives (por, ira i tristesa). Totes elles són fonamentals i s’han de gestionar, no pas reprimir.

Les emocions positives ens fan més feliços i les negatives ens empenyen a enfrontar-nos als reptes que tenim davant. Aquestes emocions poden estar barrejades. Per exemple, una mescla d’ira i d’alegria ens dóna una sensació de revenja molt usual a l’esport.

Pedrosa, un campió feliç

En l’última cursa de Moto GP a Jerez, Dani Pedrosa va dir: “Un pilot content és un pilot ràpid”. Aquesta frase denota que ara es pren la vida de forma més positiva, amb sentit de l’humor, sense preocupar-se, gaudint de cada moment i enfrontant-se als problemes com a reptes.

Marquez-Pedrosa-Lorenzo-somrients-Jerez_1791431063_40658841_1200x845

Així doncs, li ha disminuït la por i li ha augmentat l’autoconfiança sense pensar en tot allò que pot perdre, sinó en tot allò que és i que fa. En conseqüència, assoleix els reptes més fàcilment perquè dalt de la moto també està molt bé.

Les habilitats del coaching

Molta responsabilitat d’això la té el seu amic i ex pilot Sete Gibernau, que exerceix de coach, com a inspirador, i també aplicant les habilitats del coaching que són:

  1. Creen sintonia. Es nota que tenen feeling.
  2. Utilitzen preguntes potents que facin moure, que emocionin.
  3. Creen una atmosfera optimista i esperançadora.
  4. Creen consciència del potencial del pilot. Els aspectes que estan amagats, afloren.
  5. Porten cap a l’autoconeixement, també en referència a les emocions
  6. Aprenen a ser empàtics i assertius
  7. S’enfronten als reptes amb sentit de l’humor

Només aplicant aquests aspectes la perspectiva de la vida canvia i es veu tot menys apocalíptic i molt més passional.

Podem aprendre a ser intel·ligents emocionalment

Hi ha 5 maneres de desenvolupar la intel·ligència emocional, que ens permetrà fruir molt millor d’allò que fem i obtenir millors resultats.

  1. Ajudar dóna sentit a allò que fas i t’apropa als altres.
  2. Bon humor relativitza el que et passa i et fa està més en calma, més feliç.
  3. Jugar et permet ser tu mateix, gaudir.
  4. Escoltar als altres activament, et fa sintonitzar, aprendre, millorar.
  5. Sintonitzar et permet socialitzar-te millor, ser més feliç.

Semblen aspectes molt simples i són cabdals per sentir-te més feliç amb tu mateix. Es tracta de valorar allò que ets i no pas allò que tens o aconsegueixes. Després vénen els èxits individuals.

Així doncs, la Intel·ligència Emocional ens permet millorar la capacitat d’automotivar-nos, ésser més resilients, gestionar la frustració amb eficàcia, controlar els impulsos, ser agraït amb tu mateix i amb els altres, regular els estats d’ànim, controlar l’angoixa, empatitzar amb els altres i confiar amb els altres.

Tots aquests aspectes milloren a l’esportista també com a persona i el fa molt més potent per assolir tot allò que vol. Pensem que fem el que fem per voluntat pròpia, doncs fem-ho bé i contents.

La Intel·ligència Emocional la podem ubicar dins de les intel·ligències interpersonal i intrapersonal perquè tenen 5 competències:

  1. Reconèixer les pròpies emocions
  2. La capacitat de gestionar les emocions
  3. La capacitat d’automotivar-nos. Fluir
  4. Reconèixer les emocions dels altres amb empatia
  5. Gestió eficaç de les emocions

Podem dir que, si tens aquestes intel·ligències molt desenvolupades, la IE també hi estarà inclosa. Si no és així, la pots aprendre per millorar com a persona i com a esportista.

La formació esportiva i el creixement del bambú

És molt important dins l’esport, i concretament en la formació, gestionar els esportistes joves, els seus pares i mares, així com les persones del club, i generar calma, tranquil·litat i esperança per què cada nen i nena millori al seu ritme. La IE és bàsica perquè cada nen tregui tot el seu potencial gaudint cada dia.

Hi ha una metàfora molt adient per parlar d’això i és “el creixement del bambú”, que podem identificar directament amb el creixement dels nens i nenes i del seu respectiu potencial.

El bambú és un arbre hindú i és el que creix més de tot el planeta, tot i que si plantes una llavor, la regues i la cuides, durant mesos no creix ni un centímetre. Podem pensar: “La terra no és bona, potser és cosa del clima, potser vol un altre ambient, o sóc jo, que sóc un inútil!”. Res de tot això. El bambú els 7 primers anys avança cap avall, s’està preparant pel seu creixement. I de cop i volta creix fins a 32 metres!!!

bambu

Podem dir que l’èxit resideix en ell mateix. En preparar-se apropiadament i amb paciència, el predestina a l’èxit. Nosaltres podem decidir ésser bambú o un altre arbre. Quin volem ser?