Com afronten la SuperBowl els Estats Units més dividits de la història?

Els Estats Units estan vivint l’època més convulsa que es recorda des de la Guerra del Vietnam. La sorprenent (o no) victòria de Donald Trump ha posat en alerta el país nord-americà i el món sencer pel seu discurs xenòfob i masclista.

La divisió de la seva societat s’està fent més palesa d’ençà Trump ha entrat a la Casa Blanca i ho ha fet apretant fort, més del que molts volien esperar. En aquest context arriba a nova edició de la SuperBowl, un dels esdeveniments esportius i mediàtics de l’any als Estats Units. Com veurem, encara que els comissionaris de la NFL han intentat separar política i esport, aquest cop els ha estat impossible.

Als E.U.A., els esportistes si que es mullen

Si bé la tònica general dels esportistes d’elit és el discurs fàcil de “jo només parlo d’esport” i “jo no haig de parlar de política”, això és menys evident als Estats Units. A Europa veiem com els esportistes, tot i disposar d’altaveus propagandístics que qualsevol organització en defensa dels drets humans somiaria en tenir, gairebé mai és mullen: aqui veiem com moren cada dia centenars de persones a la Mar Mediterrania, com els drets dels col·lectius LGTBI encara no son respectats o com els episodis de racisme i masclisme continuen present a l’esport, i tot i això cal rascar i rascar per trobar veus discordants: el silenci us fa còmplices amics.

Com dèiem, això és un xic diferent a l’altre costat de l’Atlàntic: en els darrers mesos hem vist com l’entrenador dels Detroit Pistons descrivia obertament a Trump com a “racista i misogin” o com Colin Kaepernick, jugador dels San Francisco 49ers, decidia no posar-se dempeus per escoltar l’himne estatunidenc com a forma de protesta per les salvatges actuacions policials envers la població de raça negra.

161122135750-colin-kaepernick-and-teammates-kneel-super-169

L’estreta relació entre Trump i els Patriots

Així doncs, les polèmiques decisions del nou president republicà són en boca de tothom en aquestes hores prèvies a la SuperBowl, i tres són els eixos on es centra el focus ara mateix:

El primer de tots és Mohamed Sanu, receptor dels Atlanta Falcons i únic musulmà que trepitjarà la gespa de l’NRG Stadium de Houston. Preguntat per Trump ha reconegut que són uns dies complicats per a ell però que prefereix centrar-se en la competició. Un discurs repetit per molts jugadors i que fa preveure algun d’ells expressi la seva opinió un cop celebrat el partit. No hi ha dubte amb el compromís de Sanu amb les minories, la seva mare va emigrar de Sierra Leona cap a Nova Jersey el 1975 i al cap de pocs anys d’haver nascut en Mohamed, la família va tornar al seu país d’origen. Avui la mare encara viu a Freetown mentre que el seu fill serà el centre de moltes mirades el proper diumenge; i és que deixant de banda aspectes religiosos o polítics, Sanu pot ser una de les claus per als Falcons si el rival aconsegueix lligar de peus i mans Julio Jones, el seu jugador franquícia.

El segon focus es centra en l’estretíssima relació entre Donald Trump i l’anomenat triumvirat dels New England Patriots, format pel propietari Robert Kraft, l’entrenador Bill Belichick i el capità Tom Brady (per cert, sancionat aquesta temporada per desinflar les pilotes de joc i així poder tenir millor tacte en la passada). Tots ells declarats amics personals del president nord-americà, juguen sovint a golf plegats i han assistit a la majoria dels seus casoris. Aquesta relació, sumat a la relativa supremacia d’uns Patriots que jugaran la seva novena final i és convertiran així en l’equip amb més finals disputades, fa que la majoria dels aficionats neutrals amb conviccions demòcrates es decantin clarament per donar suport als Falcons. Com a mostra d’aquesta química, la carta que va escriure Belichick a Trump durant la campanya electoral i que aquest darrer va llegir en un rally a New Hampshire.

El darrer dels focus el trobarem, com no, en tot allò que envolta la SuperBowl: els anuncis televisius i l’espectacle de la mitja part. Pel que fa els anuncis, una empresa de materials de construcció havia realitzat un curt on hi apareixia una família parlant en castellà i havent de saltar un mur; l’anunci ha estat modificat i no s’emetrà íntegre. D’altra banda, la cervesera Budweiser està batent rècords de visualitzacions online amb el seu anunci: aquest si que s’emetrà íntegre i explica la història d’un dels seus cofundadors, d’orígen alemany i emigrant el 1800, on veiem la discriminació que llavors va patir per part dels autòctons.

Finalment caldrà estar atents al show de la mitja part, doncs anirà a càrrec d’Stefani Germanotta, més coneguda com a Lady Gaga. La cantant ha mostrat en nombroses ocasions el seu rebuig a Donald Trump i és habitual en la defensa dels drets de les minories, especialment del col·lectiu LGTB. De moment no ha volgut avançar el contingut de l’espectacle però si que ha dit que anirà especialment dedicat a aquells qui viuen als marges de la societat. A l’atac!