Cinc etapes que no et pots perdre del Tour 2017

El proper dissabte comença el mes de juliol, i amb ell s’inicia la 104a edició del Tour de França amb un recorregut que els Froome, Quintana, Contador, Bardet i companyia segur que tenen estudiat des de fa temps. De Düsseldorf fins als Camps Elisis de París, 3.540 quilòmetres en un total de 21 etapes.

map_route

Cal dir, en primer lloc, que a priori el recorregut no sembla massa espectacular. Només tres finals en alt i l’absència d’ascensions mítiques com el Tourmalet, el Mont Ventoux o l’Alpe d’Huez. Ara bé, si hi posem la lupa veurem que hi ha un grapat d’etapes amb la muntanya com a protagonista, amb presència a les cinc gran serralades franceses (Vosges, Jura, Pirineus, Massís Central i Alps). Jornades en les quals trobem dures pujades encara lluny de meta, dissenyades perquè els corredors se l’hagin de jugar de lluny, arriscant en les baixades per esgarrapar segons als seus contrincants.

Serà en aquestes etapes on Chris Froome haurà de buscar diferències perquè enguany el britànic comptarà amb pocs quilòmetres contra el rellotge. Entre l’etapa inicial de Düsseldorf i la penúltima de Marsella, només 36 km de recorregut contrarellotge, la xifra més baixa de la història. Segur que hi haurà altres etapes decisives i emocionants però hem seleccionat les cinc jornades on l’espectacle està assegurat:

Diumenge 9 de juliol. 9a etapa: Nantua-Chambéry (181,5 km)

Després d’una primera setmana entre Alemanya, Bèlgica, Luxemburg i, finalment França, la cursa passarà per la zona del massís del Jura per viure una etapa amb 4.600 metres de desnivell acumulat. Els ciclistes pujaran tres colls de categoria especial. El Col de la Biche, inèdit al Tour; el Grand Colombier, protagonista l’any passat; i el Mont du Chat, 8,7 km amb un pendent mitjà del 10,3%. Situat a 25 km de meta, pot deixar diferències significatives.

PROFIL

Dijous 13 de juliol. 13a etapa: Pau-Peyragudes (214 km)

Malgrat no tenir un recorregut tan dur com el d’anys anteriors, aquesta és l’etapa reina del pas del Tour pels Pirineus. Primer, pujada al Col de Menté, de primera categoria i, tot seguit, ascensió al Port de Balés, de categoria especial. El descens del Balés s’ajuntarà amb l’inici del Peyresourde. La meta, però, encara es farà esperar una mica més. Del Peyresourde els corredors descendran un parell de quilòmetres per fer l’ascens final a l’estació de Peyragudes. Són només 2,4 km però amb pendents molt pronunciats. Alejandro Valverde va ser l’últim a guanyar-hi fa cinc anys.

PROFIL (2)

Dimecres 19 de juliol. 17a etapa: La Mure-Serre Chevalier (183 km)

El Tour arribarà als Alps amb una jornada plena de ports històrics. Primer, el Col de la Croix de Fer, no excessivament pronunciat en el seu conjunt però de 24 km de llargada. Després, el Col du Telégraphe, que servirà d’introducció al Col du Galibier, que enguany serà el cim del Tour amb el corresponent ‘Souvenir Henri Desgrange’, el reconeixement que se li farà al primer ciclista que hi passi. El Galibier, amb 17,7 km al 6,9% i uns últims sis quilòmetres especialment durs, deixarà els corredors encara a 28 km de l’arribada. El descens promet ser emocionant.

PROFIL (4)

Dijous 20 de juliol. 18a etapa: Briançon-Izoard (179,5 km)

Un dia després arribarà la pujada al Col d’Izoard, segurament el moment més esperat d’aquest Tour 2017. Precedit, pel Col de Vars, l’Izoard és una ascensió de 14,3 km amb un pendent mitjà del 7,3%, famós pel seu aspecte desèrtic i pels grans moments històrics que s’hi han viscut, amb proeses de ciclistes com Fausto Coppi o Louison Bobet. La particularitat d’enguany serà que per primera vegada en la història del Tour, l’Izoard acollirà un final d’etapa.

PROFIL (3)

Dissabte 22 de juliol. 20a etapa: Marsella-Marsella (23 km CRI)

Si les diferències entre els primers classificats no són massa grans, la contrarellotge de Marsella, un dia abans de l’arribada a París, serà decisiva. El recorregut és essencialment pla però compta amb una sorpresa a la meitat, un quilòmetre de pujada a la Notre-Dame de la Garde amb un pendent que arriba al 18%. Qui perdi el ritme en aquesta ascensió ho pot pagar car al final.

PROFIL (1)